Welke informatie moet worden verstrekt om het sociaal tarief te krijgen?

Afhankelijk van de situatie van de aanvrager moeten een of meer van de volgende documenten worden verstrekt: 

  • een kopie van het jongste "Aanslagbiljet personenbelasting en aanvullende belastingen", dat elk jaar door de FOD Financiën wordt opgestuurd, voor alle personen ouder dan 18 jaar die gedomicilieerd zijn op het adres van de aanvrager/aanvraagster;
  • een attest van ontvangst van kinderbijslag, verkregen bij het kinderbijslagfonds;
  • een attest waarop vermeld is dat de aanvrager voor meer dan 66% gehandicapt is; dat attest is te verkrijgen bij de FOD Sociale Zekerheid - DG Personen met een handicap of bij het ziekenfonds;
  • een attest van gezinssamenstelling, die te verkrijgen is bij het gemeentebestuur (dienst Bevolking) van de aanvrager/aanvraagster;
  • een kopie van de beslissing (van de vrederechter of van de jeugdrechtbank) waaruit blijkt dat zijn/haar kleinkinderen bij gerechtelijke beslissing aan de aanvrager/aanvraagster zijn toevertrouwd;
  • een kopie van een OCMW-attest waaruit blijkt dat de aanvrager/aanvraagster het leefloon geniet op basis van de wet van 26 mei 2002;
  • een attest van een keel-, neus- en oorspecialist met audiogram volgens hetwelk het gehoorverlies ten minste 70 dB bedraagt voor het beste oor;
  • een attest van een keel-, neus- en oorspecialist volgens hetwelk bij de aanvrager/aanvraagster een laryngectomie is uitgevoerd;
  • een attest van de DG Oorlogsslachtoffers van de FOD Sociale Zekerheid volgens hetwelk de aanvrager een militaire oorlogsblinde is.