Intekenen op een internetdienst

De internetdienst kan worden aangeboden:

  • via een telefoonlijn van het type xDSL bij Proximus of bij een alternatieve operator (zonder dat u een telefoonabonnement moet hebben) via de distributiekabel (niet nodig om een abonnement te hebben op de televisiediensten);
  • via het mobiele netwerk gsm (Edge, GPRS), 3G (UMTS of HSDPA) of 4G.

Wat hebt u nodig?

  • Een abonnement op een toegangslijn (per telefoonnetwerk, kabeltelevisienet, mobiel netwerk);
  • Een abonnement bij een internetprovider (distributiekabel, klassieke telefoonlijn of mobiel netwerk);
  • een pc, een notebook, een tablet of een "intelligente" telefoon (smartphone);
  • in het geval van een vaste oplossing meestal een modem, een geschikte binnenhuisbekabeling, eventueel een adaptor voor het netwerk.

Welke snelheid of bandbreedte hebt u nodig?

Naargelang van het gebruik dat u wilt maken van uw internetverbinding worden bepaalde snelheden of bandbreedtes aangeraden:

  • Vooral om te surfen en e-mails uit te wisselen?

In dat geval volstaat een snelheid van 1 à 2 Mbps. 

  • Films en muziek downloaden?

In dit geval kan een minimumsnelheid van 10 Mbps van pas komen. Let erop dat het volume dat u kunt downloaden groot of onbeperkt is.

  • Online spelen met andere personen?

In dit geval kan een grotere snelheid nodig zijn afhankelijk van de aard van het spel.

  • Televisie kijken via internet?

In dit geval is het mogelijk dat uw provider u niet zelf het type verbinding laat kiezen.           

Met de antwoorden op die vragen kunt u ook het tariefvergelijkingsprogramma gebruiken om de aanbiedingen op de markt te vergelijken: http://www.bestetarief.be/

Bekijk ook of het voordeliger is voor u om zich te richten tot een andere provider voor elk van de diensten of om twee of meer diensten bij dezelfde provider te nemen. 

Ga na of de maximumsnelheid die de operator heeft aangekondigd van toepassing is op uw adres (op sommige adressen kan de maximumsnelheid nooit bereikt worden door de afstand tot de netwerkschakelaar van de operator).

Welke dienstkwaliteit hebt u nodig?

  • Moet de verbinding altijd beschikbaar zijn?

 Pas op: de operatoren verbinden zich ertoe om hun beste inspanningen te leveren maar controleer de beloofde kwaliteit en kijk of uw operator verbintenissen inzake opheffing van storingen maakt. 

  • Wenst u onlinebijstand?

Biedt de operator dergelijke bijstand? Indien ja, op welke tijdstippen en tegen welk tarief (gratis nummer of niet)?