Tarifering van de diensten
- Voor vaste telefonie betaalt u doorgaans een abonnement op het netwerk van de operator alsook nationale en internationale belkosten, in piek- en daluren.
Sommige operatoren bieden gratis beltijd. - Voor mobiele telefonie kunt u:
- een prepaidkaart gebruiken (u betaalt een bepaald bedrag op voorhand en het bedrag voor uw verbruik wordt per keer afgetrokken);
- een forfait betalen: u neemt een abonnement en betaalt een vast bedrag per maand; dat bedrag geeft u het recht op een aantal gratis belminuten; u betaalt enkel de bijkomende gesprekken;
- enkel de gesprekken betalen die u maakt.
Wij raden je aan om bijzonder te letten op de beschikbare promoties en opties die bij de juiste keuze jouw maandelijkse factuur aanzienlijk kunnen doen dalen.
De operatoren bieden immers opties aan waarmee jouw aanbod beter kan worden afgestemd op je werkelijke gebruik. Sommige operatoren hebben bijvoorbeeld opties waarin een aantal belminuten naar bepaalde bestemmingen in het buitenland begrepen zijn of bieden de mogelijkheid om tegen een maandelijkse toeslag onbeperkt te bellen naar andere vaste toestellen.
We nodigen je uit om jouw werkelijke gebruikspatroon te raadplegen op de klantenpagina die jouw operator op zijn website beschikbaar stelt aan zijn abonnees en het manueel of geautomatiseerd te gebruiken in onze prijsvergelijker.
Vergelijking van de kosten van de aanbiedingen
Om een idee te hebben van de waaier aan aanbiedingen die te koop zijn op de Belgische particuliere markt, stelt het BIPT een gratis toegankelijke onlineprijsvergelijker ter beschikking. Op de website Bestetarief.be worden alle bestaande tariefplannen op een correcte en neutrale manier vermeld. Dit alles wordt door het BIPT gecontroleerd. Kies jouw dienst en vermeld je postcode alsook het gewenste maximumbudget. Kies vervolgens tussen een manuele of automatische zoekopdracht. Op basis van die gegevens zullen we het aanbod berekenen dat voor jou het meest voordelig is, opties en promoties inbegrepen. Zo krijg je na enkele muisklikken een overzicht van de verschillende tarieven die voor jou geschikt zijn. En met deze tool kan je tot vijf plannen van jouw keuze met elkaar vergelijken.
Bovendien moet jouw operator eenmaal per jaar laten weten welk tariefplan voor jou het voordeligste zou zijn onder de plannen die hij aanbiedt. Je kunt ook zelf bij de operator navragen welk van zijn tariefplannen het best geschikt zou zijn voor jou. De operator moet je antwoorden binnen een termijn van maximaal twee weken.