Wanneer je als gebruiker van een onlineplatform (zoals een sociaal netwerk, marktplaats of videoplatform) niet akkoord gaat met een beslissing van dat platform – bijvoorbeeld omdat jouw bericht werd verwijderd of jouw account werd geschorst – dan kan je  gebruik maken van een buitengerechtelijke geschillenbeslechtingsprocedure.

Je bent  niet verplicht de buitengerechtelijke geschillenprocedure te volgen, het is een optie naast andere rechtsmiddelen (zoals naar de rechtbank stappen).

Het is echter een snelle manier om een geschil op te lossen via een onafhankelijk orgaan, zonder naar de rechtbank te moeten stappen.

Wanneer kan je een beroep doen op een ODS-orgaan?

Je kan terecht bij een in Europa erkend buitengerechtelijk geschillenbeslechtingsorgaan (ODS-orgaan) bij volgende problemen:

1. je gaat niet akkoord met volgende beslissing die het online platform (bijvoorbeeld Facebook, Instagram, TikTok, Vinted, Amazon Marketplace, enz.) heeft genomen:

  • de verwijdering of beperking van de zichtbaarheid van inhoud zoals een post, video of advertentie… die je hebt geplaatst, of 
  • het platform reageert niet zoals gewenst op jouw vraag om inhoud van anderen te verwijderen of de zichtbaarheid ervan te beperken, of 
  • de schorsing of verwijdering van jouw account, of 

2. je hebt over deze beslissingen een klacht ingediend via de interne klachtenprocedure van het onlineplatform, maar je bent niet tevreden met het resultaat.

Welke organisaties zijn erkend als ODS-orgaan?

Alle erkende buitengerechtelijke geschillenbeslechtingsinstanties zijn hier gepubliceerd.

De erkenning is geldig in heel de EU, dus ook Belgische gebruikers kunnen op deze ODS-organen beroep doen.

Je kan vrij kiezen op welk orgaan je beroep doet. Sommige ODS-organen pakken wel maar bepaalde geschillen aan (bijzondere soorten illegale inhoud of bepaalde soorten onlineplatforms). Kijk dus eerst na of het ODS-orgaan jouw specifiek probleem behandelt en of het werkt in de taal die je wil gebruiken.

Wat kan je verwachten van een ODS-procedure?

  • Het ODS-orgaan is onafhankelijk van het platform en oordeelt dus onpartijdig,
  • De procedure is transparant en snel;
  • Ze verloopt op een toegankelijke en gebruiksvriendelijke manier, waaronder volledig online;
  • Het ODS-orgaan zal beide partijen (jij en het platform) op een eerlijke manier behandelen (volgens vooraf vastgestelde, duidelijke, wettelijke en gepubliceerde procedureregels) en in principe binnen 90 kalenderdagen een niet-bindende beslissing nemen;
  • De kosten moeten redelijk blijven: als het indienen van een procedure bij een ODS-orgaan niet gratis is, kunnen er enkel lage vaste  bedragen gevraagd worden. Als het ODS-orgaan het platform in het ongelijk stelt, moet dat platform jou deze kosten (en eventuele overige gemaakte kosten) terugbetalen.

Wat is de rol van het BIPT?

Het BIPT zelf is geen ODS-orgaan. Het BIPT:

  • Ziet toe op de erkenning en correcte werking van ODS-organen, die gevestigd zijn in België;
  • Kan de certificering van een ODS-orgaan die het erkend heeft intrekken als er daar goede redenen voor zijn.

Voor verdere vragen (of meldingen) in verband met de DSA ODS-procedure of -organen kan u contact opnemen met het BIPT via dsa@bipt.be.

Naar boven