Sinds 1 november 2024 hebben eindgebruikers, wiens telecomdienst (internet, tv, vaste telefonie of mobiele telefonie) minstens 8u aan een stuk volledig onderbroken werd, dankzij een nieuw wetsartikel, recht op een compensatie door hun telecomoperator.
Na 8u heeft de abonnee recht op minstens 1 euro compensatievergoeding. Na 24 uur komt er dan nog één euro bij plus 50 eurocent voor elke dag dat de onderbreking voortduurt. De abonnee heeft echter recht op ten minste een dertigste van het maandelijkse abonnementsgeld als dat de waarde van de eerder genoemde compensatie overstijgt.
De telecomoperatoren kunnen de klant ook een compensatie in natura aanbieden, zoals een gratis film. Die moet dan wel ten minste de waarde van de financiële schadevergoeding hebben. Klanten zijn echter niet verplicht op dit voorstel in te gaan en kunnen in de plaats hiervan voor de financiële compensatie opteren.
Het is aan de telecomoperator om de duur van de onderbreking vast te stellen en de compensatie aan te bieden.
De onderbreking moet zich voordoen op het domicilieadres in geval van vaste diensten, en op het facturatieadres voor wat betreft mobiele diensten. Behalve voor prepaidkaarten (zie hieronder) is het niet nodig dat de getroffen abonnee zelf een concrete aanvraag voor compensatie indient. De getroffen abonnee heeft er echter belang bij de storing te melden aan zijn operator. Een operator kan namelijk niet altijd zelf van elke dienst overal onmiddellijk op de hoogte zijn bij welke abonnee er een concrete onderbreking gaande is. Dit is vooral zo bij mobiele diensten.
Het is niet alleen zo dat hoe sneller een operator op de hoogte is, hoe sneller hij kan ingrijpen om de onderbreking te herstellen. Het recht op een eventuele compensatie begint ook vanaf 8u nadat de operator op de hoogte is van de onderbreking. Bovendien weet de operator dan al zeker wie recht heeft op een compensatie.
In geval van gebruikers van voorafbetaalde kaarten is het mogelijk dat de operator in kwestie niet over hun adres beschikt. Daarom wordt aan deze gebruikers gevraagd om hun adres aan de operator mee te delen. Wanneer daaruit blijkt dat dit adres zich bevindt in de zone waarin de onderbreking zich heeft voorgedaan, hebben zij recht op de compensatie.