U neemt een abonnement voor een vaste lijn, een gsm, internet of een bundel met bijvoorbeeld gsm, internet en televisie? Of u koopt een prepaidkaart ? Dan moet de telecomoperator u informatie geven:

  • over uw abonnement of prepaidkaart;
  • over alle kosten die u moet betalen;
  • over andere, goedkopere formules.

U heeft recht op deze informatie over uw abonnement of prepaidkaart:

  • Wat houdt het in en wat zijn de voorwaarden? Bijvoorbeeld:Hoelang moet u wachten op uw aansluiting?
    • Welke netten kunt u gebruiken? Bijvoorbeeld vaste of mobiele netten.
    • Welke diensten kunt u gebruiken? Bijvoorbeeld telefoon, internet of televisie.
    • Hoeveel kunt u downloaden? Hoe snel kunt u downloaden?
    • Welke modem of welke andere apparaten heeft u nodig?
  • Hoe bereikt u de klantendienst bij een probleem?

U heeft recht op gedetailleerde informatie over de prijs. De operator moet u precies laten weten waarvoor u betaalt:

  • het gewone tarief;
  • de speciale tarieven;
    • het promotietarief,
    • de prijs voor korte sms-nummers, bijvoorbeeld voor spelletjes of televoting,
    • de prijs van betaalnummers, bijvoorbeeld: 070-nummers en 0900-nummers,
  • de kosten om uw toestel te installeren, bijvoorbeeld: de modem plaatsen,
  • de kosten die u betaalt als u het abonnement opzegt,
  • alle andere mogelijke kosten.

Zo betaalt u niet voor iets wat u niet wil. 

U heeft het recht om 1 keer per jaar gratis een ander abonnement te nemen bij dezelfde operator. Daarom moet u uw abonnement gemakkelijk kunnen vergelijken met andere abonnementen:

  • Elke operator moet een A4-fiche maken per abonnement, zowel een papieren als een digitale versie. Daarop staan alle kenmerken van het abonnement. Zo kunt u alle abonnementen gemakkelijk vergelijken.
  • Elke operator moet de kenmerken en de prijs van elk abonnement invoeren op de tariefvergelijker.
  • Eén keer per jaar moet uw operator zeggen wat het goedkoopste abonnement is voor u. Daarvoor gebruikt de operator uw verbruikersprofiel. Dat profiel houdt bij of u veel of weinig belt, veel of weinig sms’jes stuurt, veel of weinig mobiel surft...

U kunt de operator ook zelf vragen of er goedkopere abonnementen bestaan voor uw profiel. De operator moet op uw vraag antwoorden binnen 2 weken.

Naar boven