Op de Belgische markt is ondertussen een nieuw type van bundels verschenen als reactie op de veranderende behoeften van de consument, met name op het stuk van mobiele diensten en toegang tot televisie.
Het gaat om “family packs” of gezinsbundels waarin meer dan één mobiel abonnement kan worden opgenomen (de Love-plannen van Orange, de Flex-plannen van Proximus, de Quatro-plannen van Voo) of packs met een mobiel abonnement in de vorm van een “gemeenschappelijke pot van data” die kan worden gedeeld met meerdere personen van eenzelfde gezin (Wigo-plannen van Telenet).
Deze zesde editie van de nationale prijsvergelijking houdt voor de eerste maal rekening met dit soort van bundels door middel van 4 nieuwe patronen: twee patronen met daarin twee abonnementen voor mobiel gebruik; twee andere die er drie omvatten.
Behalve deze nieuwe diensten, maakt deze studie het voor de consumenten mogelijk om de tarieven te vergelijken die overeenstemmen met de standaardpatronen die zijn vastgelegd voor de volgende diensten: mobiele diensten, vast internet, vaste telefonie, double-playbundels (vast internet en tv, vaste telefonie en tv), triple-playbundels (triple play vast & triple play mobiel) en klassieke quadruple-playbundels (d.w.z. vaste telefonie, vast internet, mobiele telefonie en tv).