Je mag je modem kiezen om de verbinding te maken met jou operator van vast internet, maar hier zijn voorwaarden aan verbonden: 

  • de gekozen modem moet voldoen aan de specificaties van jouw operator
  • de modem mag geen schade veroorzaken aan het netwerk van de operator
  • de modem moet regelmatig worden geüpdatet

Jouw operator mag jouw modem weigeren of de verbinding afsluiten als jouw modem onveilig is. Zo voorkomt hij schade aan het netwerk of bij andere gebruikers. Na afsluiten neemt de operator contact met jou op.

Alle Belgische operatoren moeten het gebruik van een eigen modem toestaan en hebben ook al de specificaties voor desbetreffende modems gepubliceerd: Telenet, Proximus, Orange (helemaal onderaan), EDPnet, Mobile Vikings, Scarlet, Tchamba, Tadaam, Base, fastfiber,

Kiezen van een eigen modem

Deze modems (en routers) zullen via verschillende kanalen te verkrijgen zijn, zowel online als in gespecialiseerde winkels. Deze vrije modems/routers kunnen verschillen van de apparaten die door de operator zelf aangeboden worden, zoals bijvoorbeeld de ondersteuning van een nieuwe wifi-technologie, lager elektriciteitsverbruik of welbepaalde extra functionaliteiten ondersteunen.

Informeer je degelijk eer je tot de aankoop van een eigen modem overgaat. Let er ook op dat de modem die je wil kopen de juiste CE-markering draagt en voorzien is van een EU-conformiteitsverklaring. Dan weet je dat het apparaat voldoet aan de Europese regels inzake veiligheid, gezondheid en milieu.

Activeren van jouw eigen modem

Je eigen modem moet je ook zelf activeren, zonder technische ondersteuning van jouw internet operator.

Elke operator heeft wel een  procedure ontwikkeld om jouw eigen modem aan te sluiten  Het kan dus zijn dat deze procedures verschillen van operator tot operator.

Om jouw modem aan te sluiten heb je de instellingen nodig. De operator moet de instellingen op zijn website publiceren. Sommige producenten van modems hebben deze instellingen ingebouwd in hun modem, bij andere moet je die manueel invullen.

Sommige instellingen zoals gebruikersnamen, wachtwoorden en sleutels zijn persoonlijk voor jou als klant. Daarenboven heeft jouw operator gegevens van jou nodig om de modem te activeren. Zo moet het serienummer/MAC-adres van de modem doorgegeven worden aan de operator, wat meestal kan via de website. Daarna dient de modem ingeplugd te worden en kan deze gebruikt worden.  

Testen met een tijdelijke modem

Sommige operatoren kunnen jou aanvankelijk een modem van de operator zelf bezorgen om de breedbanddienst te kunnen activeren. Hierna kan je jouw eigen modem aansluiten en activeren. De modem van de operator hou je vervolgens bij. Bij problemen met jouw breedbandverbinding, kan jouw telecomoperator vragen om de aansluiting te testen met een modem van de telecomoperator waarvan hij zeker weet dat deze werkt. Heb je geen modem van jou operator gekregen, dan kan deze, al dan niet tegen een vooraf bepaalde kost, jou achteraf opgestuurd worden. 

Uw operator biedt geen vrije keuze

Voldoet uw modem aan de regels, maar werkt de operator niet mee? Schrijf dan een brief of e-mail naar de operator waarin u binnen een bepaalde redelijke termijn om een oplossing vraagt. Als er geen goede oplossing komt, dan kan je je richten tot de ombudsdienst voor telecommunicatie om te bemiddelen. Meld je probleem ook  bij het BIPT, zodat het een zicht krijgt op de operatoren die zich niet aan de regels houden. 

Bronnen

Naar boven