• De status van de elektronische communicatie-en TV markt (2023)

    Publicaties › Mededeling -
    Mededeling van 19 juni 2024 betreffende de status van de elektronische communicatie-en TV markt (2023)
  • FAQ

    Wanneer er een voortdurend of regelmatig voorkomend aanzienlijk verschil is tussen de werkelijke snelheden van de internettoegangsdienst en de snelheden die de ISP in het contract heeft aangegeven.

     

    1. Als dat het geval is, dan moet de ISP in principe acties ondernemen om het beloofde niveau te halen. Als deze acties het probleem niet oplossen, dan heeft u recht op andere contractuele herstelmaatregelen, zoals een vergoeding van de schade en/of de ontbinding van de overeenkomst.
    2. Indien u geen bevredigend resultaat bereikt bij de operator, kan u zich in tweede instantie richten tot de Ombudsdienst voor telecommunicatie, die gratis bemiddelt om te komen tot een minnelijke regeling van het geschil.
    3. In derde instantie (of onmiddellijk na een voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling van de operator) kan de rechter een bindende uitspraak doen over de niet-nakoming van het contract.

  • FAQ

    Zoek eerst op welke snelheid uw operator u contractueel belooft aan te bieden

    Ga niet uit van de snelheden die operatoren vermelden in hun advertenties.

    Aanbieders van vaste internetdiensten (ISPs) moet in hun contracten en op hun website ook de minimale, maximale en normaliter beschikbare snelheid vermelden.

    Een besluit van het BIPT definieert hoe deze waarden concreet moeten verstaan worden, rekening houdend met de manier waarop netwerken zijn opgebouwd in België: 

    • onder minimale snelheid moet worden verstaan de waarde van de snelheid waar de toegangsleverancier nooit onder zal zakken, tenzij bij onderbreking van de dienstverlening;
    • onder normaal beschikbare snelheid moet worden verstaan de waarde van de snelheid die een eindgebruiker zou mogen verwachten te krijgen gedurende het grootste deel van de tijd wanneer hij toegang zoekt tot de dienst (d.w.z. gedurende ten minste 95% van de tijd);
    • onder maximale snelheid moet worden verstaan de waarde van de snelheid die de gebruiker mag verwachten op bepaalde momenten, in principe ten minste één keer per periode van 24 uur. 

    De effectieve snelheden moeten zich tussen de minimale en maximale snelheden bevinden en, bij voorkeur, zo dicht mogelijk bij de normaal beschikbare snelheid.

  • Mededeling van 24 mei 2024 betreffende de evolutie van de prijs van standalone mobiele telecomdiensten (2019-2024)

    Publicaties › Mededeling -
    Tussen januari 2019 en januari 2024 is de markt voor standalone mobiele abonnementen voor consumenten over het algemeen positief geëvolueerd.
  • Advies van 29 april 2024 betreffende de voorstellen van resolutie betreffende het onderzoek om marktregulatoren samen te voegen voor een betere marktwerking

    Publicaties › Advies -
    Het BIPT heeft een advies verleend over de mogelijkheid om marktregulatoren samen te voegen voor een betere marktwerking.
  • Mededeling van 24 april 2024 betreffende de evolutie van de prijs van vaste en convergente residentiële telecomdiensten van de afgelopen vijf jaar (van 2019 tot 2024)

    Publicaties › Mededeling -
    Deze mededeling actualiseert de evolutie van de residentiële prijzen van vast internet en bundels, door deze in kaart te brengen tot januari 2024 en meer bepaald de minimale prijs die particulieren moeten betalen om te voorzien in specifieke telecombehoeften.
  • FAQ

    OPGELET:

    Eerste situatie: 65-plussers

    Samenvatting van de voorwaarden

    Ouder zijn dan 65 jaar:

    In dat geval moet bovendien aan twee andere voorwaarden worden voldaan:

    1. Alleen wonen of samenwonen met een of meer personen die ouder zijn dan 60 jaar. Bovendien is het mogelijk om samen te wonen met zijn kinderen of kleinkinderen. De kleinkinderen moeten in dat geval wees zijn die beide ouders hebben verloren of bij een gerechtelijke beslissing aan de grootouders zijn toevertrouwd.
    2. Over een globaal belastbaar inkomen voor het gehele gezin beschikken dat niet hoger is dan het plafond dat door het RIZIV is vastgelegd om in aanmerking te komen voor de verhoogde financiële tussenkomst in de gezondheidszorg. 

    Tweede situatie: handicap

    Samenvatting van de voorwaarden

    Minstens 66% gehandicapt zijn: bij een administratieve of gerechtelijke beslissing erkend zijn als meer dan 66% gehandicapt of arbeidsongeschikt, door de FOD Sociale Zekerheid erkend zijn als meer dan 66% gehandicapt of als persoon met een vermindering van de zelfredzaamheid met minstens 9 punten, ofwel door het ziekenfonds erkend zijn als meer dan 66% invalide.

    In dat geval moet ook nog aan drie andere voorwaarden worden voldaan:

    1. ouder zijn dan 18 EN
    2. alleen wonen
      of samenwonen
      -    met maximaal twee personen
      -    hetzij met bloed- of  aanverwanten van de 1e of de 2e graad (ouders, kinderen, grootouders, kleinkinderen, broers, zussen, stiefouders, stiefkinderen) EN
    3. over een globaal belastbaar inkomen voor het gehele gezin beschikken dat niet hoger is dan het plafond dat door het RIZIV is vastgelegd om in aanmerking te komen voor de verhoogde financiële tussenkomst in de gezondheidszorg.

    Derde situatie: leefloon

    Samenvatting van de voorwaarden
    Een leefloon genieten krachtens de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.

    Vierde situatie: gehoorverlies

    Samenvatting van de voorwaarden
    Aan een gehoorverlies van ten minste 70 dB lijden voor het beste oor of samenwonen met een kind of kleinkind dat lijdt aan een gehoorverlies van 70 dB voor het beste oor.

    Vijfde situatie: laryngectomie

    Samenvatting van de voorwaarden
    Een laryngectomie hebben ondergaan of samenwonen met een kind of kleinkind dat een laryngectomie heeft ondergaan.

    Zesde situatie: militaire oorlogsblinden

    Samenvatting van de voorwaarden
    Een militaire oorlogsblinde zijn.

     

  • FAQ

    Per huishouden kan maar één sociale korting/sociaal internetaanbod in gebruik genomen worden.

    Zolang jij de sociale korting op jouw telecomfactuur blijft genieten kan jouw gezinslid geen sociaal internetaanbod krijgen.

    Controleer dus voordat je overstapt of het sociale internetaanbod aansluit bij de behoeften van jouw huishouden.

  • FAQ

    Mogelijk kom je in aanmerking voor het sociaal internetaanbod.

    Beantwoord je niet aan de toekenningsvoorwaarden of vind je het sociaal internetaanbod niet interessant?
    Kijk dan op bestetarief.be, de telecom tariefvergelijker van de overheid, na welk telecom tariefplan wel aan jouw behoeften voldoet en eventueel voor jou voordeliger is. Je vindt er alle telecom tariefplannen beschikbaar op de markt, gerangschikt van goedkoop naar duurder.

  • FAQ

    Neen, ook al is uw verdere persoonlijke situatie niet gewijzigd, als het abonnement waarop de sociale korting rust beëindigd wordt om over te stappen naar een ander tariefplan – al dan niet bij dezelfde operator – kan je na 01/03/2024 geen sociale korting op je nieuwe tariefplan meer krijgen. 

    Indien je aan de toekenningsvoorwaarden van het sociaal internetaanbod voldoet kan je dit desgevallend bij een aanbieder aanvragen.

    Beantwoord je niet aan de toekenningsvoorwaarden of vind je het sociaal internetaanbod niet interessant?
    Kijk dan op bestetarief.be, de telecom tariefvergelijker van de overheid, na welk telecom tariefplan wel aan jouw behoeften voldoet en eventueel voor jou voordeliger is. Je vindt er alle telecom tariefplannen beschikbaar op de markt, gerangschikt van goedkoop naar duurder.

Naar boven