België wordt zoals alle andere landen in toenemende mate geconfronteerd met fraude en misbruik in telecommunicatienetwerken.

Zo maken fraudeurs bijvoorbeeld doelbewust gebruik van het inherente vertrouwen van eindgebruikers in nummerweergave (CLI) (bv. door geldige nummers te spoofen als CLI) om fraude te plegen tijdens telefoongesprekken (bv. om bankgegevens, kredietkaartgegevens of andere soorten persoonlijke informatie te ontlokken).

Eveneens worden eindgebruikers meer en meer geconfronteerd met hinderlijke oproepen zoals o.a. robocalls, stille oproepen die bijzonder vervelend zijn.

International Revenue Share Fraud (IRSF), een vorm van fraude waarbij de dader het telefoonverkeer kunstmatig opblaast door oproepen te genereren naar bepaalde delen van nationale nummerreeksen in verschillende landen, is volgens de “Fraud Loss Survey” rapport (https://cfca.org/wp-content/uploads/2021/12/CFCA-Fraud-Loss-Survey-2021-2.pdf) van 2021 van de Communications Fraud Control Association (CFCA) wereldwijd de belangrijkste vorm van telecomfraude.

De wereldwijde verliezen veroorzaakt door IRSF - in 2021 geschat op 6,7 miljard dollar.

Eveneens werden een aantal zwakheden gedetecteerd in de nr. 7/Diameter/5G- signaleringsprotocollen waarbij als geen voldoende beschermingsmaatregelen worden genomen serieuze risico’s ontstaan met o.a. een mogelijke negatieve impact op privacy (zoals plaatsbepaling eindgebruiker in het kader van spionage).

Op vraag van de minister bevoegd voor telecommunicatie kan u hier het lastenboek vinden voor het derde en vierde luik van het project met een oproep voor geïnteresseerde operatoren om een dossier in te dienen voor het investeren in een anti-fraude platform om deze fenomenen te reduceren.

Kandidaturen (zie lastenboek) dienen ingediend te worden ten laatste op 26 mei 2023.  

Naar boven