Om de consument een duidelijker inzicht te geven in een dynamische markt waar de aanbiedingen snel veranderen, voert het BIPT elk jaar een nationale prijsvergelijking uit.
Deze studie gaat uit van de vraag, dat wil zeggen de behoeften waarin de verschillende types gebruikers van telecomdiensten moeten voorzien.
Voor deze elfde editie werden vijf gezinsprofielen voor de standalone mobiele diensten opnieuw onder de loep genomen om ze beter af te stemmen op de realiteit van de Belgische mobiele markt.
Deze profielen houden rekening met een brede waaier aan gebruiken (van 5 GB tot 100 GB), of het nu gaat om mensen die zoveel mogelijk de kosten willen drukken of om consumenten die over een groter budget beschikken.
Op dezelfde manier worden er verschillende categorieën aanbiedingen en merken (Primaire-merken, secundaire-merken en alternatieve) weergegeven, variërend van basisaanbiedingen tot wat we noemen premiumaanbiedingen.
Ten slotte kunnen we aan de hand van de vergelijking met de resultaten van de vorige editie de dynamiek op de markt zien sinds de komst van de 4e mobiele operator in Q4 2024 en hoe de verschillende merken zich hebben aangepast en daarop hebben gereageerd.
De studie geeft consumenten ook een aantal tips over hoe ze het beste uit het spel kunnen halen door een proactieve in plaats van passieve houding aan te nemen.
In deze studie is geen rekening gehouden met promoties, die van nature tijdelijk zijn.