Om de consument een duidelijker inzicht te geven in een dynamische markt waar de aanbiedingen snel veranderen, voert het BIPT elk jaar een nationale prijsvergelijking uit.

Deze studie gaat uit van de vraag, dat wil zeggen de behoeften waarin de verschillende types gebruikers van telecomdiensten moeten voorzien.

Na 3 jaar gebruik waren de profielen aan een herziening toe op basis van nieuwe gebruiken en verbruiken.

Deze profielen werden daarom in de eerste helft van 2024 aangepast en voor raadpleging voorgelegd aan de sector.

Voor deze tiende editie worden 5 huishoudens bestudeerd voor de profielen met betrekking tot standalone mobiele diensten.

Ze zijn bedoeld om de realiteit van de samenleving weer te geven door rekening te houden met een breed scala aan toepassingen, of het nu gaat om mensen die zoveel mogelijk de kosten willen drukken of om consumenten die over een groter budget beschikken.

Op dezelfde manier worden er verschillende categorieën aanbiedingen en merken weergegeven, variërend van basisaanbiedingen tot zogenaamde premiumaanbiedingen.

In deze studie is er geen rekening gehouden met promoties, die van nature tijdelijk zijn. 

Naar boven