• FAQ

    Wat is Easy Switch?

    Easy Switch is een procedure die werd ingevoerd om het veranderen van operator gemakkelijker te maken wanneer u ten minste over een internettoegangsdienst of een televisiedienst beschikt.

    Het neemt de meeste administratieve stappen bij een overstap uit uw handen.Uw nieuwe operator regelt met name de opzeg van het oude contract, zodra zijn diensten bij u geïnstalleerd zijn. 

    De procedure is altijd van toepassing voor consumenten, maar ondernemingen of VZW’s kunnen er ook beroep op doen wanneer zij bij hun oude operator: 

    • een tariefplan bedoeld voor consumenten afsloten, of
    • gebruikmaken van een standaardtariefplan voor ondernemingen. Dit is een tariefplan dat “te nemen of te laten” is: over de prijs en andere parameters kon niet onderhandeld worden. Doorgaans waren of zijn deze tariefplannen gepubliceerd op de website van de operator. Hier vindt u een indicatieve lijst van dit type van tariefplannen per operator.  

    Kijk hier hoe het werkt of lees onze uitleg hieronder.

    Wat doet Easy Switch? 

    • Easy Switch maakt het gemakkelijker om van vaste operator te veranderen. De procedure is standaard van toepassing maar u kunt uitdrukkelijk vragen om er geen gebruik van te maken. In dit laatste geval moet u zelf de opzeg doen van het contract bij uw oude operator. 
    • Als u de Easy Switch procedure gebruikt, geeft u uw nieuwe operator toestemming om in uw plaats de verandering van operator te regelen en dus ook het oude contract op te zeggen.
    • U moet enkel duidelijk maken of u uw nummer wenst over te dragen (ook uw mobiel nummer indien dat wordt aangeboden bij de vaste diensten) of wenst te schrappen. Als u niks aangeeft, zal het nummer bij uw oude operator blijven (maar uw contract en/of prijs kunnen veranderen).
      Bij sommige operatoren is het niet mogelijk om een nummer te behouden zonder internettoegang te houden. Dus als u niks zegt over wat er met uw nummers moet gebeuren, riskeert u het nummer te verliezen.
      Vraag dit dus na!

    Waarom Easy Switch gebruiken?

    • Easy Switch beperkt de duur van de dienstonderbreking: de nieuwe operator neemt contact met de operator bij wie u weggaat zodra hij klaar is om u de gevraagde diensten te verstrekken. Hij regelt de stopzetting van de diensten en de opzegging van het contract bij de operator die u verlaat. 
    • Easy Switch beperkt de risico’s van dubbele facturering. De operator bij wie u weggaat moet uiterlijk op het einde van de dag die volgt op de dag dat hij werd ingelicht over uw overstap, stoppen met zijn diensten aan u te factureren.

    Waar moet ik op letten vooraleer ik beslis?

    • Als consument of als onderneming of VZW met niet meer dan 9 werknemers: kijk na of er nog een contract met een vaste looptijd loopt bij uw oude operator. Als dat contract minder dan 6 maanden oud is, kan uw oude operator u verplichten om opzegvergoedingen te betalen. Deze zijn geplafonneerd tot maximum de abonnementsgelden die u zou moeten betalen tot aan de 6de maand van het contract. 
    • Ondernemingen of VZW’s met een gemiddelde van 10 werknemers of meer in het recente boekjaar kunnen niet genieten van deze plafonnering. Kijk in het contract na of en in welke mate er opzegvergoedingen verschuldigd zijn bij opzeg vóór afloop van de vaste looptijd!
    • Kijk ook na of de operator u een toestel in koppelverkoop verkocht. Als dat zo is, dan kan hij u een restwaarde van dat toestel aanrekenen. Die restwaarde moet vermeld zijn in een terugbetalingstabel in het contract (of een bijlage). Elke maand moet eenzelfde bedrag afgaan van de restwaarde van het toestel. Na 24 maanden mag een operator u nooit een vergoeding voor het toestel aanrekenen.

    Wat moet ik aan mijn nieuwe operator laten weten? 

    • Uw klantennummer bij uw vroegere operator;
    • De “Easy Switch ID” bij uw vroegere operator :
      Deze code (een reeks van cijfers en/of letters) vindt u:
      - online op uw klantenpagina of op de operator-app;
      - op uw factuur en
      - op de brief of in de mail ter verwelkoming bij een nieuwe operator vanaf 1 juli 2017.
    • Of u gedurende 18 maanden uw mailadres wil behouden dat de naam bevat van de aanbieder die u verlaat.
      Bij sommige operatoren houdt u het mailadres automatisch, zonder dat u daarom vraagt. Zoek dit uit bij uw operator.
    • Het of de vaste of mobiele nummer(s) die u wilt overdragen of annuleren bij uw oude operator
    • Eventueel de  periode tijdens dewelke u de diensten actief wil houden bij de operator bij wie u weggaat, terwijl de diensten bij uw nieuwe operator al geactiveerd zijn.
      Dit is bijvoorbeeld handig als u verhuist én van operator verandert.

    Welke rechten heb ik nog bij het veranderen van vaste operator? 

    Een vaste datum waarop de nieuwe dienst geactiveerd wordt

    U hebt recht om met de operator een precieze datum overeen te komen waarop zijn diensten geactiveerd worden. 

    Van zodra de operator weet dat hij die datum niet zal halen moet hij u op de hoogte brengen en een nieuwe vaste datum met u overeenkomen. 

    Als dit niet gebeurt heeft u recht op een compensatie van 6 euro per dag vertraging in de installatie (de vaste datum waarop  uiteindelijk niet geïnstalleerd werd is inbegrepen in het aantal dagen vertraging). Deze compensatie moet u bij uw nieuwe operator aanvragen. 

    Afspraak binnen een tijdsblok van een halve dag

    Als een bezoek van de technicus nodig is, hebt u recht om een afspraak te maken binnen tijdspannes van maximaal een halve dag. Zo moet u geen hele dag verlof nemen.
    Als de technicus niet is komen opdagen op het afgesproken tijdstip, heeft u recht op een vergoeding van € 30 per gemiste afspraak. Uw nieuwe operator moet deze vergoeding automatisch aan u uitbetalen als de aanwezigheid op het afgesproken tijdstip niet door een verslag van de technicus bewezen is.

    Een overstap zonder dienstonderbreking van meer dan één werkdag

    De Easy Switch-regels geven de operatoren de opdracht om eerst de nieuwe diensten te activeren en dan de oude diensten te deactiveren. 
    Maar soms is dat technisch niet mogelijk. Bijvoorbeeld wanneer de overstap plaatsvindt op hetzelfde netwerk. In dat geval moeten operatoren zorgen voor een goede coördinatie en een minimale dienstonderbreking. 

    Als de dienstonderbreking langer duurt dan één werkdag (de dag van de dienstonderbreking zelf niet meegerekend) dan moet de nieuwe operator u automatisch een compensatie van 10 euro uitbetalen per kalenderdag dat de dienst onderbroken blijft.

    Bijvoorbeeld: de oude dienst werd onderbroken op donderdag; de nieuwe dienst werd de daaropvolgende dinsdag geactiveerd. U heeft automatisch recht op een compensatie van 30 euro vanwege uw nieuwe operator. Deze moet worden uitbetaald ter gelegenheid van de eerste factuur na de migratie of via een kredienota, uitgereikt ter gelegenheid van deze eerste facturatie.

    Wat moet ik nog doen als ik een Easy Switch heb gevraagd? 

    • Als u een modem of een decoder had bij uw vorige operator, moet u deze waarschijnlijk teruggeven.
    • De nieuwe operator of zijn technicus kan deze niet in uw plaats aan de oude operator bezorgen.

    Wanneer kan ik Easy Switch niet gebruiken? 

    • Als uw onderneming of VZW een tariefplan heeft dat “op maat” van uw onderneming of VZW werd afgesloten; doorgaans staat zo’n tariefplan niet op de website van de operator en kwam het contract tot stand na een offerte-aanvraag. 
    • Als u enkel voor televisie van operator wenst te veranderen maar niet voor internet of omgekeerd (gedeeltelijke migratie).
      U moet dan zelf de dienst(en) die u wil overzetten opzeggen bij de operator die u verlaat.
    • Als u verhuist en bij dezelfde operator blijft, is de “easy switch”-procedure ook niet van toepassing.

    Wanneer is Easy Switch maar gedeeltelijk van toepassing? 

    Als u diensten heeft bij verschillende operatoren.
    De “Easy Switch”-procedure kan maar aangevraagd worden voor de overstap van één van de operatoren bij wie u weggaat naar de operator naar wie u gaat. De andere diensten moet u zelf opzeggen.

  • FAQ

    België heeft in 2020 twee Europese deadlines gemist voor de uitrol van 5G: de vooropgestelde datum van 30 juni 2020 voor het toestaan van het gebruik van 5G in de 700 MHz band en de datum van 30 december 2020 als deadline voor 3400 – 3800 - MHz en ten minste 1 GHz spectrum in de 26 GHz-band (indien er voldoende marktvraag bestaat-wat momenteel niet het geval is in België).

    In de meeste Europese landen werden de 5G-pionierbanden wel al ter beschikking gesteld:

      700 MHz 3400 – 3800 MHz
    Cyprus December 2020 December 2020
    Denemarken Maart 2019 December 2020
    Duitsland Juni 2015 Juni 2019
    Estland   December 2020
    Finland November 2016  Oktober 2018
    Frankrijk November 2015 Oktober 2020
    Griekenland December 2020 December 2020
    Hongarije April 2020 April 2020
    Ierland   Mei 2017
    Italië Oktober 2018 Oktober 2018
    Letland   September 2018
    Luxemburg Augustus 2020  Augustus 2020
    Nederland Juli 2020  
    Noorwegen Juni 2019  
    Oostenrijk September 2020  Maart 2019
    Slovakije December 2020 Juli 2017
    Spanje   Juli 2018
    Tsjechië Januari 2021 Januari 2021
    Verenigd Koninkrijk Juli 2020  April 2018
    Zweden December 2018   December 2019
    Zwitserland Juni 2019 Januari 2019

  • FAQ

    Je kunt gebruikmaken van een aanvraagformulier. Voor het luchtvaartcertificaat moet worden betaald: € 7,49 te storten op rekeningnummer IBAN BE68 6791 7078 1634 (BIC : PCHQBEBB) van het BIPT.

    Vergeet niet je formulier te ondertekenen!

    Dienen ook nog te worden toegevoegd:

    • het origineel van het getuigschrift van slagen voor het examen afgeleverd door de FOD Mobiliteit en Vervoer of door het Competentiecentrum van de Luchtcomponent;
    • een kopie van het bewijs van de betaling van € 7,49;
    • een recente pasfoto;
    • een kopie van de identiteitskaart aan beide zijden.

    Let wel dat de ATCO-vergunning (Air Traffic Control) geen recht geeft op het bedieningscertificaat - het getuigschrift van slagen voor het examen van de FOD moet absoluut verstrekt worden. Ben je niet meer in het bezit van het getuigschrift van slagen, dan kan je aan de FOD een equivalent aanvragen. Een kopie van jouw PPL, ATPL, ... is niet geldig om het bedieningscertificaat te krijgen. Ook de ELP is niet voldoende.

  • FAQ

    De radioamateur kan zijn roepnaam kiezen volgens de volgende regels:

    • De roepnaam moet vrij zijn.
    • Voor een bedieningscertificaat van klasse A kan je een prefix kiezen dat begint met ON1, ON4, ON5, ON6, ON7, ON8 en ON9.
      Voor een bedieningscertificaat van klasse B zal de prefix ON2 zijn.
      Voor een bedieningscertificaat van klasse C zal de prefix ON3 zijn.
    • Bij de keuze van de roepnaam gaat het dus enkel om de 2 of 3 laatste letters.
    • Een radioamateur kan zoveel roepnamen kiezen als hij wil, maar binnen zijn klasse.
      Voor elke bijkomende roepnaam moeten dossierrechten worden betaald (€ 59,92), alsook een jaarlijks recht (€ 59,92).
    • Een roepnaam kan niet op voorhand worden gereserveerd en de toewijzing geschiedt in de volgorde van de aanvragen.
    • Als een radioamateur zijn activiteiten stopzet, mag zijn (enkel primaire) roepnaam 5 jaar lang niet opnieuw aan een derde worden toegewezen.

  • FAQ

    Je kunt het formulier gebruiken. Per aanvraag van een vergunning voor een station (dit omvat een vast, mobiel en draagbaar station) bedragen de dossierrechten € 59,92, behalve voor een onbemand station, waarvoor die € 119,85 bedragen. Er is ook een jaarlijks recht van € 59,92 verschuldigd voor elk type van station. Het is mogelijk om tegen hetzelfde tarief een extra stationsvergunning aan te vragen.

    Met uitzondering van het systeem van automatische uitzending via pakketten (“APRS”), mag de aanvraag geen betrekking hebben op een onbemand radioamateurstation dat bestaat uit een vast station dat continu een ontvangen signaal weer uitzendt of een signaal uitzendt zonder de fysieke aanwezigheid van een gebruiker.

  • FAQ

    Als je een certificaat van klasse A hebt, kan je behalve jouw voornaamste roepnaam (één) korte roepnaam krijgen via het formulier.

    De bijkomende reeksen van roepnamen OO tot OT, in het formaat OOxA, waarbij x=0 tot 9 en A= A tot Z kunnen worden aangevraagd.

    Voor elke bijkomende roepnaam moeten dossierrechten worden betaald (€ 59,92), alsook een jaarlijks recht (€ 59,92).

  • FAQ

    Je kunt gebruikmaken van een formulier. Het bedieningscertificaat is 5 jaar geldig en er moet voor worden betaald: in 2023 bedraagt de prijs ervan € 29,96.

    • Als je geslaagd bent voor een examen en jouw eerste bedieningscertificaat aanvraagt (of geslaagd bent voor een examen van een hoger niveau en overstapt naar een hogere klasse), dan zit het certificaat in de prijs voor het examen.
    • Ben je vroeger radioamateur geweest en je wil die activiteit opnieuw uitoefenen, verstrek ons dan jouw attest waaruit blijkt dat je geslaagd bent. Er zal een certificaat worden bezorgd tegen het bovenstaande tarief.
    • Als je een certificaat hebt dat afgegeven is in een ander land van de CEPT en je momenteel in België verblijft, dan kan je op basis van dat certificaat een Belgisch bedieningscertificaat krijgen tegen het bovenstaande tarief.
    • Als je een certificaat hebt van een land van buiten de CEPT en momenteel in België verblijft, moet je aan het BIPT, behalve het afschrift van het attest waaruit blijkt dat je geslaagd bent, de uitvoerige leerstof verstrekken van het examen dat in het buitenland is afgelegd. Deze leerstof moet in het Frans, Nederlands of Engels worden verstrekt via ofwel een officiële vertaling (beëdigd vertaler) of een officiële website. Het BIPT bepaalt, op basis van deze informatie, het niveau van de vergunning.

  • FAQ

    Men moet zich laten inschrijven via een GMDSS-examencentrum. 

    Bij het praktische examen gebruikt de kandidaat dezelfde apparatuur als tijdens zijn opleiding. 

    De inschrijvingskosten bedragen € 82,40 en zijn niet terugbetaalbaar. 

    In geval van annulering meer dan een week voor het examen of op vertoon van een medisch attest kunnen de inschrijvingskosten voor een andere datum worden gebruikt. 

    Om te slagen moet men voor elke materie 50% van de punten en 60% in totaal behalen. Er wordt geen vrijstelling verleend voor het praktijkgedeelte. 

    In geval van een herkansing wordt er enkel een vrijstelling verleend voor de theoretische delen waarvoor de kandidaat 70% of meer heeft behaald en indien de kandidaat dit doet binnen het jaar na het oorspronkelijke examen. 

    Bij een herkansing dient het praktijkgedeelte steeds opnieuw te worden overgedaan.
     

     

  • FAQ

    Als deze tips niet helpen kan je een technische oplossing installeren om je wifisignaal te versterken.

    Ook de operatoren bieden dergelijke oplossingen (soms gratis) aan: je kan dus ook bij je operator hiernaar informeren.

    Er zijn verschillende technische opties:

    De modem vervangen

    Misschien beschik je nog over een oude modem. Bekijk samen met je operator of je er baat bij zou hebben deze te vervangen door een recenter model.

    Nieuwere types ondersteunen bijv. ook  Multiple-Input Multiple-Output (MIMO). Dit is een draadloze technologie die gebruikmaakt van meerdere zenders en ontvangers om tegelijkertijd meer gegevens over te dragen. Deze technologie zal niet alleen de snelheid aanzienlijk verhogen, maar ook het bereik en de robuustheid van de verbinding in multipath-omgevingen ten goede komen. In radiocommunicatie is multipath het fenomeen dat ertoe leidt dat radiosignalen de ontvangende antenne via twee of meer paden bereiken. Oorzaken van multipath zijn een weerspiegeling van het signaal in reflecterende oppervlakken (metalen wanden, gebouwen, wateroppervlaktes …).  

    Een wifi-repeater installeren

    Dit apparaat stuurt het wifisignaal door voor een groter bereik.

    De installatie is zeer eenvoudig: het volstaat om de repeater in een stopcontact te steken op een locatie waar het wifisignaal van de modem nog voldoende sterk is om te worden herhaald. Is het herhaalde signaal echter van ondergeschikte kwaliteit (bijvoorbeeld te veel interferentie of te zwak) op de plaats waar de repeater geplaatst wordt, dan zal ook het gebruik van een repeater geen goed resultaat opleveren. Geeft de repeater niet het gewenste resultaat, plaats hem dan wat dichter bij de modem. 
    Bij verouderde modellen van repeaters wordt de beschikbare snelheid gehalveerd voor apparaten die aangesloten zijn op de repeater. 

    Wifi-mesh-netwerk opzetten

    Bij mesh-systemen wordt één hoofdmodule aangesloten op je modem. Deze hoofdmodule stuurt het signaal door naar de bijbehorende modules of “satellieten” (minimaal 2). Het wifisignaal wordt tussen al deze modules gecommuniceerd om een enkel wifinetwerk te vormen. 

    Deze oplossing is ideaal voor locaties waar geen ethernetkabel ligt en waar het wifisignaal niet voldoende sterk is. Je hebt enkel een kabel nodig die van je modem naar de hoofdsatelliet loopt. Je plaatst daarna de andere modules daar waar je een beter bereik wil en het systeem configureert zichzelf.

    Een extra toegangspunt (of extra “wifihotspot”, “of “access point”) installeren

    Een access point is een extra draadloos toegangspunt om apparatuur met de wifi te verbinden, op een locatie waar de wifidekking van je modem onvoldoende is. Hiervoor wordt het toegangspunt verbonden met je modem via een netwerkkabel of via een PLC-adapter (“powerline”, “powerline homeplugs”). Dit zorgt voor een optimale snelheid en een stabiel signaal.

    In het geval van PLC-adapters, bestaan er modellen met een ingebouwd wifitoegangspunt.  Je hebt er minimaal 2 nodig: één voor in het stopcontact in de nabijheid van je modem en een tweede in het stopcontact van de plek waar je het wifisignaal wil uitbreiden. Samen zorgen ze ervoor dat het internetsignaal van A naar B wordt verstuurd. Helaas kan het zo zijn dat het signaal niet helemaal goed aankomt bij de tweede powerline-adapter waardoor de snelheid daalt. Er is geen garantie dat je altijd de hoogste snelheid haalt.

    Opgepast: andere manieren, zoals een versterking van het wifisignaal via ofwel een externe repeater ofwel via de vervanging van de antenne van de router, zijn verboden.

  • FAQ

    Alles wat je moet weten over 5G

    5G wordt in België ingevoerd binnen de lijnen uitgezet door Europa. Met het 5G Actieplan  voor Europa stelde de Europese Commissie reeds in 2016 voor om op gecoördineerde wijze 5G-netwerken uit te rollen. De Europese Unie wees drie voorkeursfrequenties voor de 5G-technologie: 700 MHz, 3,5 GHz en 26 GHz. Het Europees Wetboek voor elektronische Communicatie, dat ook door België werd mee goedgekeurd en dat naar Belgisch recht moest omgezet worden tegen 21 december 2020, legde aan de Lidstaten een concrete kalender op voor de invoering van 5G in deze frequentiebanden.

    De timing is bindend. Eind juni 2020 eindigde de deadline voor de terbeschikkingstelling  van de 700 MHz-band, de terbeschikkingstelling van de gebruiksrechten van de overige pioniersbanden moest voor uiterlijk 31 december 2020 afgelopen zijn.

    Aan de Belgische introductie gaat een lang democratisch proces vooraf. Dit werd ingezet door het BIPT met de publicatie van haar mededeling van 10 september 2018 met betrekking tot de introductie van 5G in België. Vervolgens publiceerde het BIPT verschillende openbare raadplegingen over de wetgevende teksten. In juli 2018 nam de toenmalige federale Ministerraad de ontwerpteksten voor de organisatie van de veiling van de 3400-3800MHz-band voor een eerste keer aan. Alvorens tot een veiling kan overgegaan worden moet het Overlegcomité, het orgaan waarin de verschillende Belgische overheden hun beleid op elkaar afstemmen, tot een akkoord komen hierover. 

    Parallel met de beraadslagingen in het Overlegcomité werd ook het federaal parlement ingelicht. Op 11 december 2019 vond een hoorzitting plaats over de 5G-uitrol en op 5 februari een actualiteitsdebat. 

    Bij uitblijven van een politiek akkoord en met de Europese deadline voor de 5G-introductie in zicht, startte het BIPT een procedure voor de toekenning van voorlopige gebruiksrechten in een deel van 3600 MHz -band om er 5G in aan te bieden. Het BIPT organiseerde begin 2020 een oproep tot de kandidaten. Het ontwerpbesluit voor de toekenning van de voorlopige vergunningen aan de operatoren die zich kandidaat gesteld hadden (Cegeka, Entropia Investments BVBA, Orange Belgium, Proximus, en Telenet Group) inclusief de gebruiksmodaliteiten, zoals de technische vereisten, de te betalen rechten, de geldigheidsduur van de vergunning…. werd  voor openbare raadpleging gepubliceerd op 23 maart 2020. 

    Op 22 januari 2021 herbekeek de federale ministerraad het 5G-dossier en keurde een ontwerp van wet  en een aantal koninklijke besluiten goed die de veiling van 5G-rechten in ons land mogelijk kan maken na akkoord van o.m. het Overlegcomité. 

    Op 26 mei 2021 keurde het Overlegcomité alvast het ontwerp van wet goed, welke op 17 juni werd aangenomen in de plenaire vergadering van De Kamer en op 6 juli 2021 werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

    Hierop volgend werd van 16 juli tot 31 augustus 2021 een openbare raadpleging gehouden over de koninklijke besluiten die verdere uitvoering moeten geven aan de multibandveiling tijdens dewelke ook de 5G-gebruiksrechten aangeboden zullen worden.

    Op 24 november 2021 gaf het overlegcomité finaal zijn akkoord voor de koninklijke besluiten voor de veiling van 5G-spectrum. Na publicatie van de koninklijke besluiten op 23 december 2021 is het BIPT gestart met de voorbereidingen van de veiling, en de veiling zelf.

    Op 20 juli 2022 sloot de laatste fase van de radiospectrumveiling af.

Naar boven