Sinds de brexit van kracht is geworden op 1 januari 2021, zijn de Europese roamingregels niet langer van toepassing in het Verenigd Koninkrijk.
Dat betekent dat wanneer u belt, een sms verstuurt of surft vanuit het Verenigd Koninkrijk (naar een land van de EU), de prijzen voor het verbruik hoger kunnen zijn dan in een EU-land aangezien de operatoren bijkomende roamingkosten kunnen factureren.
Toch passen bepaalde operatoren momenteel nog steeds vrijwillig het Roam like at home-stelsel toe.
We raden u aan om inlichtingen in te winnen bij uw operator om te achterhalen of deze nog steeds het Roam like at home-stelsel toepast in dat land.
Als je een brievenbus plaatst, houd dan rekening met de volgende vereisten:
Normen voor brievenbussen:
Voor de volledige regelgeving verwijzen wij u graag naar de officiële teksten, beschikbaar via de volgende link: Justel databank.
De operatoren hebben het recht om voor het gebruik van roamingdiensten in de Europese Unie (en geassocieerde landen: IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) een beleid inzake redelijk gebruik te voeren.
Dat kan op twee manieren:
Bij overschrijding van het beleid inzake redelijk gebruik (in welke vorm dan ook) mogen de toeslagen die de operator toepast, niet hoger zijn dan de volgende bedragen:
Sinds 2021 kwam er een einde aan de verhoudingen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.
Het Verenigd Koninkrijk (VK) wordt vanaf 1 januari 2021 voor douanedoeleinden behandeld als een land buiten de EU.
Dit betekent dat er inklaringskosten aangerekend zullen worden. Wie deze kosten zal betalen hangt af van de overeenkomst tussen de verzender en de ontvanger.
Voor meer informatie over de douane- en inklaringskosten: Sinds 1 juli 2021 gelden er nieuwe btw-regels voor onlineaankopen.
Voor verdere informatie raden wij u aan om de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen te contacteren.
Met het herroepingsrecht heeft een consument die online iets bestelt binnen Europa in principe het recht om zich te bedenken. Binnen 14 dagen na de ontvangst mag u uw bestelling retourneren, zonder daarvoor een reden te moeten opgeven. Het kan dus bijvoorbeeld wanneer het artikel niet naar wens is.
De verkoper moet u vooraf informeren over het beleid over het herroepingsrecht en dus weergeven hoe en binnen welke termijn u een artikel moet retourneren. Communiceert een verkoper de voorwaarden opgenomen in art. VI.45 e.v. WER niet informeert, dan hebt u tot 12 maanden extra de tijd om dat te doen.
Er bestaan enkele uitzonderingen op het herroepingsrecht. Bepaalde goederen vallen er niet onder. Denk aan op maat gemaakte producten, kranten, lingerie en bederfbare voedingswaren. Een volledige lijst van de uitzonderingen is terug te vinden in art. VI.53 e.v. WER.
Nee.
De enige verplichting is het aanbieden van twee leveringswijzen.
Dit kan bijvoorbeeld thuislevering, een postpunt, een pakketautomaat, etc., zijn. De levering aan huis moet daar niet verplicht bij zitten.
Winkels die alleen de ophaling in hun eigen winkel aanbieden, zijn vrijgesteld van de verplichting. Zij moeten geen extra leveringswijze aanbieden.
Als u een klacht heeft over een postdienst, kunt u deze indienen bij de aanbieder van de postdienst zelf. Aangaande bedeelde pers, voorzien de uitgevers veelal op hun eigen website de mogelijkheid om eenvoudig via enkele klikken aan te geven dat er problemen waren met de levering van uw abonnement.
Lukt het niet om het geschil op te lossen, dan kunt u terecht bij de Ombudsdienst voor de Postsector, een onafhankelijke federale dienst die bemiddelt bij geschillen.
De Ombudsdienst behandelt problemen met nationale en internationale zendingen voor alle postbedrijven. De dienst is gratis, maar u moet eerst geprobeerd hebben het probleem met het bedrijf zelf op te lossen. Indien bemiddeling mislukt, kunnen beide partijen arbitrage, een gerechtelijke procedure of een bemiddeling (ADR) overwegen.
U kunt een klacht indienen via de website van de Ombudsdienst, per post, of via e-mail. Voor meer informatie over de procedure en voorwaarden, raadpleegt u de Ombudsdienstwebsite.
Om het dichtstbijzijnde postpunt te vinden, kunt u eenvoudig onze website bezoeken: postaalpunt.be.
Gebruik geolocalisatie of voer een postcode of adres in en u krijgt een overzicht van alle postpunten in uw buurt.
Op de website vindt u postpunten van verschillende aanbieders van postdiensten, waaronder bpost, DHL, DPD, GLS, Mondial Relay, PostNL, UPS, Homerr en Instabee.
Daarnaast worden de openingsuren van elk postpunt weergegeven, zodat u gemakkelijk kunt zien wanneer ze open zijn.
U kunt via dezelfde website ook de tarieven voor het versturen van basispakketten opzoeken, zodat u altijd de beste optie kunt kiezen voor uw verzending.
Ja, het is mogelijk om naast je brievenbus ook een pakjesbus te plaatsen.
Een pakjesbus biedt de mogelijkheid om pakjes veilig te ontvangen, ook als je niet thuis bent. Dit kan handig zijn voor pakketleveringen en vermindert het risico dat je een pakketje bij een afhaalpunt moet ophalen.
Als je een pakjesbus plaatst, houd dan rekening met de volgende vereisten:
Zo voldoet je pakjesbus aan de vereisten en kunnen pakjes veilig en efficiënt worden afgeleverd.
De duurzaamheid van uw pakje hangt af van verschillende factoren, zoals het gebruikte verpakkingsmateriaal, de transportwijze en de aanbieder van postdiensten dat u kiest.
Veel aanbieders van postdiensten bieden tegenwoordig duurzame opties aan, zoals CO2-neutraal transport of het gebruik van gerecycleerd verpakkingsmateriaal.