Als je de persoon bent die de bestelling hebt geplaatst, neem dan zo snel mogelijk contact op met de verkoper. Die laatste is verantwoordelijk voor de levering van het pakket. Worden jouw rechten niet gerespecteerd of er ontstaat een geschil met de verkoper, kan je dit 1) melden bij het Meldpunt, 2) klacht indienen of bemiddeling vragen bij de Consumentenombudsdienst en meer bepaald de Ombudsman voor de Handel, en/of 3) beroep doen op bemiddeling via alternatieve geschillenregeling (ADR).
De afzender alsook de geadresseerde kunnen eveneens informatie vragen of een klacht indienen bij de postoperator die het pakket heeft bezorgd of had moeten bezorgen.
Als je niet tevreden bent met het gevolg dat door de postoperator is gegeven, kan je terecht bij de Ombudsdienst voor de Postsector.
Het merendeel van de bezorgingsdiensten bieden de mogelijkheid om de verzending van het pakket te volgen. Die dienst kan worden aangeboden door de postoperator die de levering zal uitvoeren of door de internethandelaar. Het volgen kan via e-mail, sms, een webpagina of een mobiele applicatie van de postoperator en/of de internethandelaar.
Een zending vanuit een land dat buiten de Europese Unie ligt, kan onderworpen zijn aan een controle en aan verschillende rechten en heffingen: de btw, de invoerrechten (ook “douanerechten genoemd) en accijnsrechten (enkel op bepaalde producten zoals alcohol, tabak, enz.).
De “douaneformaliteiten” zijn administratieve formaliteiten in verband met de inning van de verschillende rechten en heffingen.
Sommige internethandelaars geven, reeds bij de bestelling, een voorafgaande schatting van de douanekosten en -formaliteiten.
Sommige postoperatoren zullen een compensatie vragen voor het vervullen van die douaneformaliteiten, te betalen naast de rechten en heffingen; andere hebben die kosten al verwerkt in de vaste kosten van hun product/dienst.
Als het gaat om aankopen die verricht zijn op een site die geregistreerd is in de Europese Economische Ruimte moet geleverd worden binnen de termijn die aangegeven is op de website voor onlineverkoop, tenzij de koper uitdrukkelijk een andere termijn heeft gevraagd en de verkoper dat aanvaard heeft. Indien evenwel op de website geen termijn is vermeld of indien tussen verkoper en koper niet rechtstreeks een termijn is afgesproken, moet binnen 30 dagen worden geleverd.
Sommige internethandelaars bieden de mogelijkheid om het bezorgadres te wijzigen tijdens de behandeling van de zending. Het is mogelijk dat voor die optie moet worden betaald.
De postoperator die belast is met de levering van je bestelling kan ook de mogelijkheid bieden om het bezorgadres te wijzigen wanneer je niet aanwezig bent. Meestal ontvang je die informatie in het kader van het volgen van de zending.