Verplichtingen van aanbieders van audiovisuele mediadiensten, en toezicht van het BIPT
Als audiovisuele regulator met federale bevoegdheden in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, voert het BIPT krachtens de wet van 5 mei 2017 verschillende controles uit op de audiovisuele mediadiensten die het heeft toegestaan.
Wat betreft de inhoud van de programma’s, hebben deze betrekking op:
- de inachtneming van de menselijke waardigheid, meer bepaald volksgezondheid, openbare veiligheid en de strijd tegen discriminatie, haat of geweld (art.17), met inbegrip van audiovisuele commerciële communicatie (art. 14);
- de bescherming van minderjarigen op fysiek, mentaal en moreel vlak (art. 17/ 1), met inbegrip van audiovisuele commerciële communicatie (art.14);
- de inachtneming van de vereisten inzake de onafhankelijkheid van aanbieders (art. 7/1), de onpartijdigheid bij de inlichtingen en de journalistieke deontologie (art. 10).
Wat betreft het evenwicht in de programmering controleert het BIPT eveneens de inachtneming van:
- de evenredigheid van Europese producties, in het bijzonder recente producties die afkomstig zijn van onafhankelijke producenten (art.18);
- de plaats voorbehouden voor reclame op televisie en telewinkelen (art. 22 tot 25);
- vereisten inzake gesponsorde audiovisuele programma’s (art. 15);
- vereisten inzake productplaatsing (art. 16).
Wat betreft de toegankelijkheid van de audiovisuele mediadiensten voor personen met een handicap, zorgt het BIPT ervoor dat:
- de audiovisuele mediadiensten voortdurend en in toenemende mate toegankelijker gemaakt worden voor personen met een visuele of auditieve handicap (art. 12);
- er een enkel onlinecontactpunt ter beschikking wordt gesteld van personen met een handicap om informatie te verstrekken en klachten te ontvangen betreffende toegankelijkheidskwesties.
Verplichtingen van aanbieders van videoplatformdiensten, en toezicht van het BIPT
Deze controles houden hoofdzakelijk verband met het treffen van maatregelen door de operator die gericht zijn op:
- de bescherming van minderjarigen op lichamelijk, geestelijk en moreel vlak, ook in audiovisuele commerciële communicatie (29/1);
- het beschermen van het algemene publiek tegen programma's, door gebruikers gegenereerde video's en audiovisuele commerciële communicatie met inhoud die de gezondheid en openbare veiligheid, en de menselijke waardigheid kan schenden, met name in de bestrijding van discriminatie, haat of geweld, (art. 29/2).
De maatregelen die de leverancier moet invoeren bestaan met name in:
- het opnemen van bepaalde vereisten in de algemene gebruiksvoorwaarden van de dienst;
- het invoeren van mechanismen voor het labelen en indelen van inhoud;
- het invoeren van systemen om de leeftijd van de gebruikers te controleren en, in voorkomend geval, van mechanismen voor ouderlijk toezicht;
- het invoeren van procedures voor klachtenbehandeling.
Het BIPT controleert ook de inachtneming van:
- specifieke vereisten voor audiovisuele commerciële communicatie zoals met name het verbod betreffende tabaksproducten en elektronische sigaretten, bepaalde medische behandelingen, alcoholische dranken of ook het verbod op het gebruik van subliminale technieken of het aansporen tot gedrag dat in hoge mate schadelijk is voor het milieu (art. 29/3).