Deze markt betreft de gespreksopbouw in het vaste openbare telefoonnetwerk. Gespreksopbouw is een dienst die, voor een operator, bestaat in de transmissie van gesprekken vanaf zijn eindklant tot aan het netwerk van een andere operator. Gespreksopbouw wordt enerzijds gebruikt voor de selectie/preselectie van een operator (CS/CPS) en anderzijds voor de oproepen naar niet-geografische nummers (bijvoorbeeld een 0900-nummer).
Huidig reguleringskader
Het besluit van 9 juli 2019 heeft de verplichtingen die eerder van toepassing waren op Proximus op de markt voor vaste-telefonietoegang opgeheven. Deze markt wordt voortaan niet langer gereguleerd.
Eerdere besluiten
Marktanalyse 2006
Het eerste besluit dat het reguleringskader vastlegt dat van toepassing is op de wholesalemarkt voor gespreksopbouw werd aangenomen op 11 augustus 2006.
Belgacom (vandaag Proximus) werd daarin aangeduid als een onderneming met een aanmerkelijke marktmacht en kreeg een reeks verplichtingen opgelegd.
Dat besluit werd aangevuld met verscheidene latere besluiten:
- Het besluit van 24 april 2007 betreffende de tarieven voor gespreksopbouw van Belgacom voor het jaar 2007.
- Het besluit van 6 juni 2007 betreffende de tarieven van Belgacom voor de toegangspunten of ATAP
- Het besluit van 22 augustus 2007 betreffende de kostentoerekening
- Het besluit van 20 februari 2008 betreffende de interconnectietarieven voor 2008 van Belgacom voor de toegang tot de diensten met toegevoegde waarde van de andere operatoren.
- Het besluit van 26 november 2008 met betrekking tot de interconnectietarieven van Belgacom voor de periode 2008-2010.
Vóór 2006
Voordat het stelsel van de marktanalyses werd ingevoerd, berustte het reguleringskader voor gespreksopbouw hoofdzakelijk op de besluiten en adviezen met betrekking tot het BRIO-interconnectieaanbod van Belgacom hieronder vermeld.