Je kan ervoor kiezen om onmiddellijk je gsm-nummer over te zetten of dit te doen op een datum die je met de nieuwe operator afspreekt.
Een datum afspreken kan belangrijk zijn als er nog een contractuele termijn loopt of een toestel af te betalen is. Zonder afspraak over de datum van de overdracht loop je het gevaar dat je aan de oude operator een opzegvergoeding moet betalen.
Na je bezoek aan de winkel of de website van je nieuwe operator of vóór de afgesproken datum van de nummeroverdracht, kijkt de nieuwe operator met de oude operator na of alles technisch in orde is om het nummer over te zetten.
Na de technische validering duurt de nummeroverdracht hoogstens één werkdag.
Als het overzetten met meer dan één werkdag uitloopt ten opzichte van de vastgelegde datum, heb je recht op een schadevergoeding van 3 euro per dag vertraging. Soms ligt het bedrag ook op 5 euro per dag vertraging.
Vraag deze vergoeding altijd aan bij je nieuwe operator. Ook al weet je of denk je dat het probleem bij de oude operator ligt.
Doe dit binnen 6 maanden na de nummeroverdracht.
Bij prepaidkaarten kan de compensatie gegeven worden in de vorm van extra belkrediet.
De Europese reglementering inzake roaming heeft niet tot doel permanente roaming toe te staan, namelijk de aankoop van een abonnement of van een prepaidkaart bij een buitenlandse Europese operator om daarvan permanent gebruik te maken in België.
De reglementering schrijft voor dat de operatoren een beleid inzake redelijk gebruik mogen invoeren om zich te wapenen tegen een dergelijk gebruik van roamingdiensten. Bij overschrijding van het beleid inzake redelijk gebruik dat door de operator is ingesteld, kunnen toeslagen worden aangerekend.
Wanneer je bijvoorbeeld een abonnement neemt bij een Franse operator en dat abonnement permanent in België gebruikt, kan de Franse operator jou een toeslag aanrekenen.