• FAQ

    Nee, het radiostation wordt enkel gebruikt om informatie over technische onderzoekingen en bijbehorende onderwerpen ongecodeerd door te zenden. Het is dus niet toegestaan om zijn levensverhaal te vertellen of versleutelde of gecodeerde berichten te gebruiken. Toch mag de houder van een vergunning voor een automatisch station of voor een van op afstand bediend station na toestemming van het BIPT versleutelde berichten gebruiken voor het beheer van zijn station.

    Bij oefeningen georganiseerd door een Belgische nooddienst mag de houder van een bedieningscertificaat van de 5e categorie met de voorafgaande toestemming van het Instituut, communiceren over onderwerpen in verband met deze oefeningen.

    Op verzoek van de autoriteiten die bevoegd zijn voor crisisbeheer, mag de houder van een certificaat van de 5e categorie de Belgische nooddiensten bijstaan door zijn stations van de 5e categorie in te zetten om het uitvallen van de elektronische communicatie op te vangen. Enkel in dat kader mag hij met name: versleutelde of gecodeerde berichten verzenden, alle stations van de 5e categorie gebruiken met de toestemming van de houder van de vergunning van het station in kwestie; en communiceren over onderwerpen in verband met de activiteiten van de nooddiensten.

  • FAQ

    Ja, op voorwaarde dat de aanvrager houder is van een certificaat van klasse A en het station van op Belgisch grondgebied wordt gebruikt.

  • FAQ

    De volgende verenigingen zijn door het Instituut erkend:

    • de UBA (Koninklijke Unie van de Belgische Zendamateurs),
    • de VRA (Vlaamse Radio Amateurs),
    • en de UFRC (Union Francophone des Radios Clubs).

    Voor de data en plaatsen van de volgende opleidingen kan je terecht bij de vereniging van jouw keuze.

  • FAQ

    Gefeliciteerd! Op het einde van je examen heb je een formulier meegekregen. Jouw eerste bedieningscertificaat is in de prijs van het examen begrepen.

    Je zult een roepnaam moeten kiezen.

    Beschik je over jouw eigen materiaal, dan heb je daarvoor ook een stationsvergunning nodig.

    Opgelet: je moet wachten tot je jouw bedieningscertificaat en/of vergunning hebt gekregen, voordat je mag uitzenden en/of het materiaal houden.

  • Arrest van het hof van beroep van Brussel van 22 januari 2020

    Publicaties › Geschillen -
    Arrest van het hof van beroep van Brussel van 22 januari 2020 waarbij het beroep ingesteld door 3StarsNet tegen het besluit van de Raad van het BIPT van 9 juli 2019 tot vernieuwing van het besluit van het BIPT van 7 december 2018 met betrekking tot de retailmarkt van de toegang tot het openbare telefoonnetwerk, verzorgd op een vaste locatie en de wholesalemarkt van de gespreksopbouw op het openbare telefoonnetwerk, verzorgd op een vaste locatie, als ongegrond wordt verklaard
  • Besluit van 14 januari 2020 betreffende de niet-naleving door Telenet van de regels in verband met de identificatie van de eindgebruikers van voorafbetaalde kaarten

    Publicaties › Besluit -
    Met dit besluit legt het BIPT aan Telenet een administratieve boete op wegens de niet-naleving van de regels in verband met de identificatie van de eindgebruikers van mobiele openbare elektronische-communicatiediensten verstrekt op basis van een voorafbetaalde kaart.
  • Besluit van 14 januari 2020 betreffende de niet-naleving door Proximus van de regels in verband met de identificatie van de eindgebruikers van voorafbetaalde kaarten

    Publicaties › Besluit -
    Met dit besluit legt het BIPT aan Proximus een administratieve boete op wegens de niet-naleving van de regels in verband met de identificatie van de eindgebruikers van mobiele openbare elektronische-communicatiediensten verstrekt op basis van een voorafbetaalde kaart.
  • Besluit van 23 december 2019 met betrekking tot de samenstelling van het college bedoeld in het koninklijk besluit van 5 mei 2006 betreffende een verzoeningsprocedure voor het BIPT voor het jaar 2020

    Publicaties › Besluit -
    Besluit betreffende de samenstelling van het verzoeningscollege voor het jaar 2020.
  • FAQ

    Als je de persoon bent die de bestelling hebt geplaatst, neem dan zo snel mogelijk contact op met de verkoper. Die laatste is verantwoordelijk voor de levering van het pakket. Worden jouw rechten niet gerespecteerd of er ontstaat een geschil met de verkoper,  kan je dit 1) melden bij het Meldpunt, 2) klacht indienen of bemiddeling vragen bij de Consumentenombudsdienst en meer bepaald de Ombudsman voor de Handel, en/of 3) beroep doen op bemiddeling via alternatieve geschillenregeling (ADR).

    De afzender alsook de geadresseerde kunnen eveneens informatie vragen of een klacht indienen bij de postoperator die het pakket heeft bezorgd of had moeten bezorgen.

    Als je niet tevreden bent met het gevolg dat door de postoperator is gegeven, kan je terecht bij de Ombudsdienst voor de Postsector.

  • FAQ

    Het merendeel van de bezorgingsdiensten bieden de mogelijkheid om de verzending van het pakket te volgen. Die dienst kan worden aangeboden door de postoperator die de levering zal uitvoeren of door de internethandelaar. Het volgen kan via e-mail, sms, een webpagina of een mobiele applicatie van de postoperator en/of de internethandelaar.

    • Tip: Om zeker te zijn dat je geen levering mist, kan je jouw pakje laten leveren in een postpunt. Via de site www.postaalpunt.be vind je alle postpunten van alle operatoren binnen een straal tot 10 km van het adres dat je hebt ingevoerd. Niet alleen vind je daar het precieze adres, maar ook de openingstijden van de verschillende postpunten.

Naar boven