• FAQ

    Wie onverwachts in het bezit komt van een station zonder persoonlijk gemachtigd te zijn het te houden of het te gebruiken, beschikt vanaf het ogenblik dat het houden aanvangt, over een maximumtermijn van zestig dagen om een vergunning voor het houden en gebruiken van dat radiostation, ofwel enkel een houdersvergunning aan te vragen.

  • FAQ

    Voor een station van de 5e categorie gebruikt de gebruiker de roepnaam die verbonden is aan zijn bedieningscertificaat of aan de vergunning van het gebruikte station.

    De roepnaam wordt uitgezonden volgens een methode die aangepast is aan het soort van uitzending. Indien dat niet mogelijk is, wordt de roepnaam uitgezonden door middel van spraak of morsetelegrafie. In telefoniemodus wordt de roepnaam duidelijk uitgesproken en indien nodig gespeld, waarbij het internationale alfabet wordt gebruikt. In telegrafiemodus wordt de roepnaam in morsecode uitgezonden op de transmissiesnelheid die tijdens de verbinding wordt gebruikt.

    De roepnaam wordt ten minste een keer aan het begin en aan het einde van elke uitzending uitgezonden. Als de uitzending bestaat uit verschillende korte berichten, wordt de reeks uitzendingen beschouwd als zijnde één uitzending. Voor een uitzending of een reeks uitzendingen wordt de roepnaam ten minste een keer om de vijf minuten herhaald.

  • FAQ

    Nee, het radiostation wordt enkel gebruikt om informatie over technische onderzoekingen en bijbehorende onderwerpen ongecodeerd door te zenden. Het is dus niet toegestaan om zijn levensverhaal te vertellen of versleutelde of gecodeerde berichten te gebruiken. Toch mag de houder van een vergunning voor een automatisch station of voor een van op afstand bediend station na toestemming van het BIPT versleutelde berichten gebruiken voor het beheer van zijn station.

    Bij oefeningen georganiseerd door een Belgische nooddienst mag de houder van een bedieningscertificaat van de 5e categorie met de voorafgaande toestemming van het Instituut, communiceren over onderwerpen in verband met deze oefeningen.

    Op verzoek van de autoriteiten die bevoegd zijn voor crisisbeheer, mag de houder van een certificaat van de 5e categorie de Belgische nooddiensten bijstaan door zijn stations van de 5e categorie in te zetten om het uitvallen van de elektronische communicatie op te vangen. Enkel in dat kader mag hij met name: versleutelde of gecodeerde berichten verzenden, alle stations van de 5e categorie gebruiken met de toestemming van de houder van de vergunning van het station in kwestie; en communiceren over onderwerpen in verband met de activiteiten van de nooddiensten.

  • FAQ

    Ja, op voorwaarde dat de aanvrager houder is van een certificaat van klasse A en het station van op Belgisch grondgebied wordt gebruikt.

  • FAQ

    De volgende verenigingen zijn door het Instituut erkend:

    • de UBA (Koninklijke Unie van de Belgische Zendamateurs),
    • de VRA (Vlaamse Radio Amateurs),
    • en de UFRC (Union Francophone des Radios Clubs).

    Voor de data en plaatsen van de volgende opleidingen kan je terecht bij de vereniging van jouw keuze.

  • FAQ

    Gefeliciteerd! Op het einde van je examen heb je een formulier meegekregen. Jouw eerste bedieningscertificaat is in de prijs van het examen begrepen.

    Je zult een roepnaam moeten kiezen.

    Beschik je over jouw eigen materiaal, dan heb je daarvoor ook een stationsvergunning nodig.

    Opgelet: je moet wachten tot je jouw bedieningscertificaat en/of vergunning hebt gekregen, voordat je mag uitzenden en/of het materiaal houden.

  • Arrest van het hof van beroep van Brussel van 22 januari 2020

    Publicaties › Geschillen -
    Arrest van het hof van beroep van Brussel van 22 januari 2020 waarbij het beroep ingesteld door 3StarsNet tegen het besluit van de Raad van het BIPT van 9 juli 2019 tot vernieuwing van het besluit van het BIPT van 7 december 2018 met betrekking tot de retailmarkt van de toegang tot het openbare telefoonnetwerk, verzorgd op een vaste locatie en de wholesalemarkt van de gespreksopbouw op het openbare telefoonnetwerk, verzorgd op een vaste locatie, als ongegrond wordt verklaard
  • Raadpleging betreffende het ontwerp van werkplan 2020

    Publicaties › Raadpleging -
    Raadpleging betreffende het ontwerp van werkplan 2020
  • Vergelijkende studie Prijsniveau Telecomproducten in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk [Tarieven van augustus 2019]

    Publicaties › Enquête -
    Het BIPT heeft onderzoek gedaan naar het prijsniveau van telecomproducten in een set van vijf landen (België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk).
  • FAQ

    Als je de persoon bent die de bestelling hebt geplaatst, neem dan zo snel mogelijk contact op met de verkoper. Die laatste is verantwoordelijk voor de levering van het pakket. Worden jouw rechten niet gerespecteerd of er ontstaat een geschil met de verkoper,  kan je dit 1) melden bij het Meldpunt, 2) klacht indienen of bemiddeling vragen bij de Consumentenombudsdienst en meer bepaald de Ombudsman voor de Handel, en/of 3) beroep doen op bemiddeling via alternatieve geschillenregeling (ADR).

    De afzender alsook de geadresseerde kunnen eveneens informatie vragen of een klacht indienen bij de postoperator die het pakket heeft bezorgd of had moeten bezorgen.

    Als je niet tevreden bent met het gevolg dat door de postoperator is gegeven, kan je terecht bij de Ombudsdienst voor de Postsector.

Naar boven