• FAQ

    Nee, het radiostation wordt enkel gebruikt om informatie over technische onderzoekingen en bijbehorende onderwerpen ongecodeerd door te zenden. Het is dus niet toegestaan om zijn levensverhaal te vertellen of versleutelde of gecodeerde berichten te gebruiken. Toch mag de houder van een vergunning voor een automatisch station of voor een van op afstand bediend station na toestemming van het BIPT versleutelde berichten gebruiken voor het beheer van zijn station.

    Bij oefeningen georganiseerd door een Belgische nooddienst mag de houder van een bedieningscertificaat van de 5e categorie met de voorafgaande toestemming van het Instituut, communiceren over onderwerpen in verband met deze oefeningen.

    Op verzoek van de autoriteiten die bevoegd zijn voor crisisbeheer, mag de houder van een certificaat van de 5e categorie de Belgische nooddiensten bijstaan door zijn stations van de 5e categorie in te zetten om het uitvallen van de elektronische communicatie op te vangen. Enkel in dat kader mag hij met name: versleutelde of gecodeerde berichten verzenden, alle stations van de 5e categorie gebruiken met de toestemming van de houder van de vergunning van het station in kwestie; en communiceren over onderwerpen in verband met de activiteiten van de nooddiensten.

  • FAQ

    Ja, op voorwaarde dat de aanvrager houder is van een certificaat van klasse A en het station van op Belgisch grondgebied wordt gebruikt.

  • FAQ

    De volgende verenigingen zijn door het Instituut erkend:

    • de UBA (Koninklijke Unie van de Belgische Zendamateurs),
    • de VRA (Vlaamse Radio Amateurs),
    • en de UFRC (Union Francophone des Radios Clubs).

    Voor de data en plaatsen van de volgende opleidingen kan je terecht bij de vereniging van jouw keuze.

  • FAQ

    Gefeliciteerd! Op het einde van je examen heb je een formulier meegekregen. Jouw eerste bedieningscertificaat is in de prijs van het examen begrepen.

    Je zult een roepnaam moeten kiezen.

    Beschik je over jouw eigen materiaal, dan heb je daarvoor ook een stationsvergunning nodig.

    Opgelet: je moet wachten tot je jouw bedieningscertificaat en/of vergunning hebt gekregen, voordat je mag uitzenden en/of het materiaal houden.

  • BIPT stelt een voorlopige oplossing voor die de introductie van 5G mogelijk moet maken en de continuïteit van de 2G en 3G rechten moet verzekeren

    Publicaties › Persbericht -
    Om een initiële ontplooiing van 5G in België mogelijk te maken en de continuïteit van de dienstverlening voor de bestaande vergunningshouders voor 2G en 3G te verzekeren stelt het BIPT verschillende oplossingen voor
  • Het BIPT legt een boete op aan Telenet en aan Proximus wegens niet-naleving van de regels inzake identificatie van de “prepaid” gebruikers

    Publicaties › Persbericht -
    In zijn besluiten van 14 januari 2020 legt het BIPT een boete van € 150 000 op aan Proximus en van € 88 782 aan Telenet wegens niet-naleving van de reglementering inzake voorafgaande identificatie van de eindgebruikers van prepaid kaarten.
  • Het BIPT publiceert zijn vergelijkende internationale prijzenstudie voor 2019

    Publicaties › Persbericht -
    Uit de studie die het BIPT vandaag op zijn website publiceert blijkt dat een vergelijking van de residentiële prijzen van telecomproducten in België ten opzichte van zijn buurlanden wisselende resultaten vertoont
  • Het BIPT voert een update uit van de data over netwerkkwaliteit

    Publicaties › Persbericht -
    Het BIPT heeft zijn website bipt-data.be up-to-date gebracht met recente data betreffende de Belgische telecommunicatienetwerken
  • Het BIPT blijft de hoogwaardige connectiviteit reguleren

    Publicaties › Persbericht -
    Het BIPT bevestigt dat Proximus op die markt nog altijd een dominante positie bekleedt. Aan Proximus worden verschillende maatregelen opgelegd om de concurrentie te stimuleren, opdat de ondernemingen daar profijt van trekken in termen van keuze, prijs en kwaliteit.
  • FAQ

    Als je de persoon bent die de bestelling hebt geplaatst, neem dan zo snel mogelijk contact op met de verkoper. Die laatste is verantwoordelijk voor de levering van het pakket. Worden jouw rechten niet gerespecteerd of er ontstaat een geschil met de verkoper,  kan je dit 1) melden bij het Meldpunt, 2) klacht indienen of bemiddeling vragen bij de Consumentenombudsdienst en meer bepaald de Ombudsman voor de Handel, en/of 3) beroep doen op bemiddeling via alternatieve geschillenregeling (ADR).

    De afzender alsook de geadresseerde kunnen eveneens informatie vragen of een klacht indienen bij de postoperator die het pakket heeft bezorgd of had moeten bezorgen.

    Als je niet tevreden bent met het gevolg dat door de postoperator is gegeven, kan je terecht bij de Ombudsdienst voor de Postsector.

Naar boven