• Het BIPT publiceert de economische kerncijfers van de postsector voor het jaar 2014

    Publicaties › Persbericht -
    Brussel, 10 december 2015 – Het BIPT maakt de economische kerncijfers bekend die betrekking hebben op de postsector in het jaar 2014. Ondanks dalende volumes voor brievenpost in 2014, stegen onder impuls van de pakjes- en expressmarkt de globale inkomsten in de postsector en bleven de investeringen sterk toenemen. De prijzen van postzegels stegen en dankzij groeiende e-commerce steeg het gemiddeld aantal geleverde pakketten.
  • Het BIPT brengt verslag uit over de kwaliteit, de toegang en de informatieverstrekking in de postkantoren en PostPunten

    Publicaties › Persbericht -
    Brussel, 4 november 2015Het BIPT brengt verslag uit over uitgevoerde controles van het retailnetwerk van bpost, over de kwaliteit van informatieverstrekking in postkantoren en PostPunten en de toegankelijkheid ervan. Globaal is de informatieverstrekking eerder goed, al benadrukt het BIPT het belang van de opleiding van het personeel om correct te kunnen antwoorden op de vragen van het cliënteel en de wettelijke verplichting om de toepasselijke tarieven uit te hangen in de postkantoren. 97% van de gecontroleerde postkantoren wordt als makkelijk toegankelijk beschouwd, maar een pijnpunt is wel de toegang van postkantoren en Postpunten voor personen met een handicap.
  • Belgische gebruiker eerder tevreden over telecommunicatiediensten

    Publicaties › Persbericht -
    Brussel, 28 oktober  2015 Het BIPT publiceert de resultaten van zijn jaarlijkse enquête over hoe de gebruikers de Belgische elektronische-communicatiemarkt zien. Consumenten zijn globaal gezien eerder tevreden. Wanneer zij problemen ervaren, situeren deze zich vooral bij internet en televisie. Veranderen van bundel van telecomdiensten gaat volgens hen niet altijd even gemakkelijk als veranderen van mobiele telefonie. Gebruikers willen goed geïnformeerd worden, bijvoorbeeld over het voor hen voordeligste tariefplan of de werkelijke internetsnelheid van hun verbinding.
  • 14 telecomoperatoren nemen in oktober deel aan een campagne ter promotie van het mobiele internet in België

    Publicaties › Persbericht -
    14 telecomoperatoren bieden diverse voordelige acties aan, zoals extra datavolume, voor personen die tot dusver geen of weinig mobiel internet gebruiken.
  • De Belgische telecomprijzen op de zakelijke markt zijn in vergelijking met de buurlanden gemiddeld voor het merendeel van de kleinere ondernemingen

    Publicaties › Persbericht -
    Het BIPT publiceert voor de tweede maal een studie ter vergelijking van de prijzen van telecomproducten op de zakelijke markt in België met de prijzen in onze buurlanden (Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland).
  • Het BIPT publiceert de statistieken van de elektronischecommunicatiesector 2014

    Publicaties › Persbericht -
    Brussel, 17 juli 2015 – Vandaag publiceerde het BIPT de jaarlijkse statistieken die betrekking hebben op de telecomsector. Uit de algemene marktcontext van 2014 blijkt dat omzetten daalden, maar dat operatoren in belangrijke mate verder bleven investeren. Voor het eerst vertoont het sms-verkeer een daling, terwijl het gebruik van mobiel internet significant toeneemt. België blijft aan de kop in de EU-rangschikking voor de ontwikkeling van vast breedband aan hoge snelheid boven 30 Mbps. De Belgische digitale tv markt groeit verder.
  • Controlerapport van de mobiele netwerken

    Publicaties › Jaarverslag -
    Controlerapport van de mobiele netwerken
  • Het BIPT publiceert op zijn website een “Atlas” van de dekking van de mobiele operatoren

    Publicaties › Persbericht -
    Vandaag heeft het BIPT op zijn website een “Atlas” gepubliceerd van de dekking die de mobiele telecom operatoren in België bieden. De gegevens van de telecomoperatoren werden verzameld en, na controles of “scanning” op het terrein, samengebracht in een publieke en vrij te consulteren “Atlas”. Vanaf 1 januari 2016 worden telecomoperatoren verplicht om verdere gegevens te communiceren aan het BIPT die betrekking hebben op de kwaliteit, zoals vb. de antwoordtijd bij de klantendienst, die het BIPT tevens onder de vorm van een “kwaliteitsbarometer” zal publiceren op zijn website.
  • Het BIPT geeft tips voor mobiel internet en bellen in het buitenland

    Publicaties › Persbericht -
    Mobiel surfen, bellen, sms’en, of “roaming”, kan ook vanuit het buitenland en is vandaag zeer eenvoudig. Roamen hoeft niet noodzakelijk gepaard te gaan met een verrassende hoge telecomfactuur, maar het blijft wel nuttig om de prijzen en het verbruik te controleren. Het Eurotarief geldt immers niet buiten de EU-Lidstaten (en dus ook niet in sommige populaire vakantiebestemmingen). Het BIPT geeft daarom hieronder een aantal tips mee voor de reizende telecomgebruiker.
  • Het BIPT kijkt “Beyond”

    Publicaties › Persbericht -
    Sprekers uit de post- en telecommunicatiesector hebben hun visie op de evolutie van innovatie in deze sectoren toegelicht.
Naar boven