• FAQ

    Je hebt een e-mailadres zonder domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

    Bijvoorbeeld: je hebt je eigen domeinnaam (jan@desmet) of je gebruikt een Gmail-, Hotmail-, Yahoo-adres, enz.

    Zo’n e-mailadres kan je altijd behouden.

     

    Je hebt een e-mailadres met domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

    Bijvoorbeeld: jan.desmet@skynet.be, jan.desmet@telenet.be ...

    Je kunt dat e-mailadres nog gedurende 18 maanden houden. Dat is gratis maar je moet dit wel voor het eind van je abonnement aanvragen. Tijdens die periode deel je zelf je nieuwe mailadres mee aan jouw kennissen. Jouw operator moet je een van de volgende opties bieden:

    • je oude e-mailadres blijven gebruiken gedurende 18 maanden.
    • je oude mailadres onmiddellijk afsluiten en gedurende 18 maanden de mails die naar het oude adres verstuurd zijn, doorsturen naar je nieuwe e-mailadres.

    Na die termijn van 18 maanden biedt de operator de mogelijkheid om die faciliteit te behouden, maar dat moet je zelf aanvragen en ervoor betalen.

  • Samenvatting van het contract

    Pagina's
    De consument (of de onderneming of organisatie zonder winstoogmerk die gemiddeld niet meer dan 49 werknemers in dienst heeft) moet uiterlijk vóór het sluiten van het contract een samenvatting van de overeenkomst ontvangen.
  • “Prijzen”-studies

    Pagina's
    Een of twee keer per jaar maakt het BIPT een momentopname van de prijzen die gelden op de particuliere markt voor elektronische-communicatiediensten. Honderden tariefplannen worden geanalyseerd volgens vastgelegde gebruikspatronen. Sinds 2012 houdt het BIPT jaarlijks een vergelijkende studie van het prijsniveau voor de telecommunicatieproducten in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds 2012 laat het BIPT een uitgebreide enquête uitvoeren over de perceptie die de consument heeft van de werking van de elektronische-communicatiemarkt in België.
  • Meer duidelijkheid over onbeperkt surfen

    Publicaties › Persbericht -
    Het BIPT publiceert richtsnoeren om duidelijkheid te scheppen over het gebruik van de term “onbeperkt internet”.
  • Mededeling van 21 februari 2022 inzake richtsnoeren betreffende het aanbieden van « onbeperkt » internet

    Publicaties › Mededeling -
    Mededeling inzake richtsnoeren betreffende het aanbieden van « onbeperkt » internet
  • België 2022-2

    Publicaties › Frequenties microfoons & in-ear-systemen -
    Lijst van de frequenties die toegestaan zijn voor microfoons en in-ear-systemen - Voor een gebruik in geheel België.
  • Beheer van het verbruik

    Pagina's
    Voor vaste telefonie betaalt u doorgaans een abonnement op het netwerk van de operator alsook nationale en internationale belkosten, in piek- en daluren. Voor mobiele telefonie kunt u ofwel een prepaidkaart gebruiken, een forfait betalen of enkel de gesprekken betalen die u maakt. We nodigen je uit om jouw werkelijke gebruikspatroon te raadplegen op de klantenpagina die jouw operator op zijn website beschikbaar stelt aan zijn abonnees en het manueel of geautomatiseerd te gebruiken in onze prijsvergelijker (http://www.bestetarief.be/).
  • Het contract opzeggen

    Pagina's
    Ga na of je je verbonden hebt voor een bepaalde termijn of niet. Als je gratis of tegen korting ook een toestel hebt aangeschaft bij de operator, dan kan jouw operator daarvoor een bijkomende vergoeding vragen.
  • Het BIPT en het Centrum voor Cybersecurity België waarschuwen voor een plaag van frauduleuze telefoonoproepen

    Publicaties › Persbericht -
    Sinds eind vorige week werden in ons land 100.000’en frauduleuze telefonische oproepen gedetecteerd. Achter oproepen van legitieme Belgische telefoonnummers blijken andere meestal buitenlandse nummers schuil te gaan, waarbij deze bellers proberen om frauduleus persoonlijke gegevens te verkrijgen van de opgeroepenen.
  • Oproep voor input met betrekking tot het ERGP-werkprogramma voor 2023

    Nieuws -
    ERGP-werkprogramma voor 2023
Naar boven