Je kunt op jouw toestel de optie “mobiel internet” uitschakelen,
ofwel
Je kunt het controlemechanisme gebruiken.
Wanneer je in het buitenland toch wil internetten op je eigen mobiele toestel (laptop, smartphone, ...), dan moet jouw operator zowel binnen als buiten de EU een blokkeringsmechanisme instellen dat ervoor zorgt dat je jouw kosten voor mobiel internet onder controle kunt houden: je operator moet automatisch de internetdiensten onderbreken wanneer de factuur voor roamingdatadiensten de limiet van 50 EUR (met btw: 60,50 EUR) heeft bereikt.
Je operator mag je echter daarmee niet verrassen: als je 80% van het limietbedrag hebt bereikt, moet jouw operator je een sms, e-mail of pop-up sturen om dat te melden.
Wanneer je het bedrag van 60,50 EUR (incl. btw) dreigt te overschrijden, moet hij jou opnieuw een sms, e-mail of pop-up sturen om duidelijk te maken hoe je kunt voorkomen dat de datadiensten worden onderbroken. Daarbij moet hij je ook melden wat de kosten zijn per megabyte (MB) van de datadiensten.
Wanneer je op dit bericht niet reageert, zal je operator de internetdienst onderbreken.
Wanneer jouw operator de internetdienst onderbroken heeft, kun je hem contacteren om de dienst opnieuw te verstrekken. Daarbij kun je een nieuwe limiet instellen.
Je kunt altijd contact opnemen met jouw operator om de limiet van 60,50 EUR (incl. btw) voor roamingdatadiensten te verhogen of te verlagen. Hij moet dit gratis doen en het uiterlijk de volgende werkdag in orde brengen.
Opgelet: de limiet op je factuur en het onderbreken van de dienst hebben alleen betrekking op de datadiensten. Er wordt hierbij geen rekening gehouden met de kosten die je maakt met telefoneren en sms’en.
Dit waarschuwingssysteem en het limietbedrag gelden in principe ook in landen buiten Europa, waar het roamingtarief dat gelijk is aan het thuistarief niet van toepassing is. Het is echter mogelijk dat het in het buitenland gebruikte netwerk jouw operator niet in staat stelt om het verbruik realtime te volgen. In dat geval moet hij je onmiddellijk een gratis sms sturen waarin hij laat weten dat geen informatie over de totale consumptie beschikbaar is en hij dus niet kan garanderen dat het overeengekomen maximumbedrag niet wordt overschreden.
Andere oplossingen
Sommige operatoren nemen de verplichtingen over het instellen van blokkeringsmechanismen echter niet zo nauw. Let dus in ieder geval ook zelf op je dataverbruik. Hiervoor bestaan apps, zoals 3G Watchdog en Netcounter, die je gratis kunt downloaden en die bijhouden hoeveel MB je verbruikt.
Sommige smartphones bieden ook de mogelijkheid om je verbruik op het apparaat zelf te checken.
TIP: het kan zijn dat op jouw mobiele toestel programma's actief zijn die automatisch verbinding maken met het internet, bijvoorbeeld om updates op te halen. Zulke programma's doen dat meestal zonder dat je het merkt. Zet om dat te vermijden de automatische updates uit voordat je naar het buitenland reist.
Ter informatie
Met een Gb kan je het volgende doen (gecumuleerd):
- 300 e-mails versturen;
- 750 keer naar sociale-mediasites surfen;
- 300 internetpagina’s openen;
- 5 apps downloaden;
- 180 minuten muziek beluisteren via streaming;
- 60 minuten video (met normale kwaliteit) bekijken.
Of ook:
- 100 e-mails versturen komt overeen met ongeveer 5 Mb;
- 5 apps downloaden komt overeen met ongeveer 200 Mb;
- 60 minuten muziek beluisteren via streaming komt overeen met ongeveer 36 Mb;
- 60 minuten video bekijken komt overeen met ongeveer 210 Mb.
Wil je meer weten over het gebruik van mobiel internet, dan kan je terecht op de website SurfMobile.
Tot slot wordt eraan herinnerd dat wanneer je je in een land van de Europese Unie, of in IJsland, Noorwegen of Liechtenstein bevindt, het verbruik van mobiel internet zal worden aangerekend tegen het thuistarief.