• FAQ

    Wanneer er een voortdurend of regelmatig voorkomend aanzienlijk verschil is tussen de werkelijke snelheden van de internettoegangsdienst en de snelheden die de ISP in het contract heeft aangegeven.

     

    1. Als dat het geval is, dan moet de ISP in principe acties ondernemen om het beloofde niveau te halen. Als deze acties het probleem niet oplossen, dan heeft u recht op andere contractuele herstelmaatregelen, zoals een vergoeding van de schade en/of de ontbinding van de overeenkomst.
    2. Indien u geen bevredigend resultaat bereikt bij de operator, kan u zich in tweede instantie richten tot de Ombudsdienst voor telecommunicatie, die gratis bemiddelt om te komen tot een minnelijke regeling van het geschil.
    3. In derde instantie (of onmiddellijk na een voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling van de operator) kan de rechter een bindende uitspraak doen over de niet-nakoming van het contract.

  • FAQ

    Hoe te werk gaan om de werkelijke snelheid nauwkeurig te meten?

    Er bestaan speedtests (van derde partijen of van operatoren) om de werkelijke snelheidsprestaties van ISPs te meten. Voorbeelden zijn: 

    Op het internet zal u er nog andere vinden. 

    Wanneer u er één geselecteerd heeft, heeft u er belang bij een zo nauwkeurig mogelijk bewijs van de gebrekkige snelheid te verzamelen. 

    Volgende omstandigheden hebben een positieve invloed op de nauwkeurigheid van de metingen:  

    1. gebruik altijd dezelfde speedtest (dit vermijdt afwijkingen ten gevolge van andere speedtests);
    2. zorg voor een vaste verbinding van het meettoestel (laptop) met de modem (dit vermijdt een te lage snelheid door gebruik van WiFi dat beperkt is door muren of andere elektrische apparatuur);
    3. zie erop toe dat andere personen in het huishouden op het moment van de meting geen gebruik maken van het internet (ook zij gebruiken capaciteit die dan niet door de meting kan gebruikt worden en dus het resultaat van de meting verlaagt);
    4. sluit alle andere programma’s (browser, gaming, muziek) op het meettoestel (laptop) af (ook die programma’s gebruiken capaciteit waardoor het resultaat van de meting te laag is);
    5. meet meermaals en gedurende meerdere dagen uw snelheid tussen 19u en 21u. (om aan te tonen dat er voortdurend of regelmatig een te lage snelheid is);
    6. neem screenshots van alle metingen en sla deze op, samen met de dag en tijdstip van elke meting.

    Het BIPT benadrukt dat zelfs met inachtname van al deze tips er nog altijd de beperkingen van het meettoestel zelf zijn. Om bv een snelheid van 1Gbps te meten, moet de laptop beschikken over een netwerkkaart die in staat is om een snelheid van 1Gbps te halen. Bij modernere en/of duurdere laptops is dat vaak al mogelijk, maar bij oudere en/of goedkopere modellen kan dit wel eens ontbreken.

  • FAQ

    Zoek eerst op welke snelheid uw operator u contractueel belooft aan te bieden

    Ga niet uit van de snelheden die operatoren vermelden in hun advertenties.

    Aanbieders van vaste internetdiensten (ISPs) moet in hun contracten en op hun website ook de minimale, maximale en normaliter beschikbare snelheid vermelden.

    Een besluit van het BIPT definieert hoe deze waarden concreet moeten verstaan worden, rekening houdend met de manier waarop netwerken zijn opgebouwd in België: 

    • onder minimale snelheid moet worden verstaan de waarde van de snelheid waar de toegangsleverancier nooit onder zal zakken, tenzij bij onderbreking van de dienstverlening;
    • onder normaal beschikbare snelheid moet worden verstaan de waarde van de snelheid die een eindgebruiker zou mogen verwachten te krijgen gedurende het grootste deel van de tijd wanneer hij toegang zoekt tot de dienst (d.w.z. gedurende ten minste 95% van de tijd);
    • onder maximale snelheid moet worden verstaan de waarde van de snelheid die de gebruiker mag verwachten op bepaalde momenten, in principe ten minste één keer per periode van 24 uur. 

    De effectieve snelheden moeten zich tussen de minimale en maximale snelheden bevinden en, bij voorkeur, zo dicht mogelijk bij de normaal beschikbare snelheid.

  • Resultaten van de vergelijking van de tarieven voor mobiele diensten in België [tarieven gehanteerd in Q3 2023]

    Publicaties › Mededeling -
    Door de veranderende aard van de mobiele aanbiedingen van de operatoren zouden consumenten er nochtans goed aan doen om regelmatig opnieuw te vergelijken om er zeker van te zijn dat ze geen nieuwe oplossingen mislopen die voordeliger zijn dan hun meest recente keuze.
  • Mededeling van 2 oktober 2023 over de resultaten van een enquête met betrekking tot de perceptie door consumenten van de Belgische elektronische-communicatiemarkt

    Publicaties › Mededeling -
    Sinds 2012 laat het BIPT een uitgebreide enquête uitvoeren over de perceptie die de consument heeft van de werking van de elektronische-communicatiemarkt in België. Aan de hand van de enquête kan worden nagegaan hoe geïnformeerd de consument is en welke impact de maatregelen hebben die werden genomen om de elektronische-communicatiemarkt te reguleren. Er wordt jaarlijks verslag uitgebracht over de enquête.
  • Besluit van 29 augustus 2023 inzake toewijzing van het spectrum 40,660 MHz – 40,690 MHz aan private radiostations voor individuele opleiding, technische berichtenwisseling en studies, gebruikt door radioamateurs.

    Publicaties › Besluit -
    Besluit tot machtiging van de houders van een klasse A-bedieningscertificaat om gebruik te maken van het frequentiespectrum 40,66 MHz - 40,69 MHz
  • FAQ

    België heeft in 2020 twee Europese deadlines gemist voor de uitrol van 5G: de vooropgestelde datum van 30 juni 2020 voor het toestaan van het gebruik van 5G in de 700 MHz band en de datum van 30 december 2020 als deadline voor 3400 – 3800 - MHz en ten minste 1 GHz spectrum in de 26 GHz-band (indien er voldoende marktvraag bestaat-wat momenteel niet het geval is in België).

    In de meeste Europese landen werden de 5G-pionierbanden wel al ter beschikking gesteld:

      700 MHz 3400 – 3800 MHz
    Cyprus December 2020 December 2020
    Denemarken Maart 2019 December 2020
    Duitsland Juni 2015 Juni 2019
    Estland   December 2020
    Finland November 2016  Oktober 2018
    Frankrijk November 2015 Oktober 2020
    Griekenland December 2020 December 2020
    Hongarije April 2020 April 2020
    Ierland   Mei 2017
    Italië Oktober 2018 Oktober 2018
    Letland   September 2018
    Luxemburg Augustus 2020  Augustus 2020
    Nederland Juli 2020  
    Noorwegen Juni 2019  
    Oostenrijk September 2020  Maart 2019
    Slovakije December 2020 Juli 2017
    Spanje   Juli 2018
    Tsjechië Januari 2021 Januari 2021
    Verenigd Koninkrijk Juli 2020  April 2018
    Zweden December 2018   December 2019
    Zwitserland Juni 2019 Januari 2019

  • Mededeling over het verslag over het toezicht op netneutraliteit in België (periode 1 mei 2022 – 30 april 2023)

    Publicaties › Mededeling -
    In dit zevende jaarlijks verslag beschrijft het BIPT alle activiteiten die het in de periode van 1 mei 2022 tot en met 30 april 2023 heeft ondernomen in het kader van netneutraliteit.
  • De status van de elektronische communicatie-en TV markt (2022)

    Publicaties › Mededeling -
    Mededeling van 9 juni 2023 betreffende de status van de elektronische communicatie-en TV markt (2022)
  • Situatie van de elektronische communicatiesector 2022: presentatie

    Publicaties › Statistieken -
    Situatie van de elektronische communicatiesector 2022: presentatie
Naar boven