Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie
Zoeken
search.button
NL
FR
DE
EN
Consumenten
Operatoren
Consumenten
Zoeken
search.button
Telefoon, internet, tv
Rechten en verplichtingen
Rechten en verplichtingen
Algemeen kader
Contract
Inhoud
Wijziging door de operator
Duur van het contract
Samenvatting van het contract
Factuur
Inhoud van de factuur
Onbetaalde factuur
Aansluiting
Voorwaarden vrije keuze
Operatoren vergelijken
Operatoren vergelijken
Aanbiedingen vergelijken
Mobiele telefonie
Bundels
Vaste telefonie
internetaansluiting
Tariefvergelijker
Kwaliteitsindicatoren
Dekking
Glasvezel
Veranderen
Veranderen
Veranderen van operator
Veranderen van vaste operator?
Overdraagbaarheid
Het contract opzeggen
Tarieven
Tarieven
Sociaal tarief
Oproepen & sms-diensten met toeslag
Frauduleuze sms & oproep
Rechtstreekse aanrekening
Beheer van het verbruik
Waarschuwingsmechanisme (“Bill Shock”)
Roaming
Internationaal bellen & sms'en
“Prijzen”-studies
Nationale vergelijking 2023 - Mobiele
Nationale vergelijking 2024 – Vast en convergent
Consumentenbescherming
Consumentenbescherming
Noodnummers en nooddiensten
Gebruikers met een handicap
Prepaid kaarten
Netneutraliteit
Fraude
Postdiensten
Algemene informatie
Algemene informatie
Distributie
De universele postdienst
Kwaliteit
Tarieven
Vragen over postdiensten
Operatoren / De netwerken
Operatoren / De netwerken
Operatoren
Postale punten
E-commerce
Radiofrequenties
Privégebruik / Hobby
Privégebruik / Hobby
Vrij radiogebruik
Drones
Radioamateurs
Luchtvaart
Maritiem
Jacht
Professioneel gebruik
Professioneel gebruik
Een vergunning verkrijgen/opzeggen
Vaste netwerken (straalverbindingen)
Private lokale breedbandradionetwerken
Mobiele netwerken
Testen & proeven
Satellietgrondstations
Stoorzenders
Radars
Evenementen
Micro's
Controles / Storingen
Markttoezicht
Markttoezicht
Markttoezicht
Aankopen van apparatuur in het buitenland en via het internet
De nationale beperkingen
Verboden en/of particuliere apparatuur
Indoordekking mobiele netwerken
Laadpalen van het merk Easee
Gezondheid / Milieu
Frequentieplan
BIPT
De regulator
De regulator
BIPT
De Raad
Samenwerking
Nationale betrekkingen
Internationale betrekkingen - Telecom & Radiocom
Internationale betrekkingen - postsector
1993-2023: 30 jaar van activiteit
Opdrachten
Strategie
Activiteiten
Activiteiten
Actiemiddelen
Praktische tools
Plannen en verslagen
Werken bij het BIPT
Vragen & klachten
5G
Faq
Klachten
Aanleg van infrastructuur
Digitale diensten (DSA)
Digitale diensten (DSA)
Digital Services Act in een notendop
Aanbieders van online tussenhandels-diensten
Betrouwbare flaggers (DSA)
DSA: een klacht indienen
Nieuws
Operatoren
FR
NL
DE
EN
Consumenten: 739 resultaten gevonden
Export XML
Zoeken
Roaming
Pagina's
Er is sprake van roaming wanneer je mobiele-telefoniediensten (bellen, sms’en en mobiel internet) gebruikt op reis in het buitenland: je belt (of verstuurt een sms of mms) naar een vast of mobiel nummer van het land waar je je bevindt. Je mag roaming niet verwarren met internationale gesprekken . In het laatste geval gaat het om gesprekken en sms’en vanuit België naar een buitenlands nummer. Dat onderscheid is belangrijk aangezien in geval van gesprekken binnen de EU de tarieven veel duurder kunnen zijn dan roaming binnen de EU.
Internationaal bellen & sms'en
Pagina's
meta
Stoorzenders
Pagina's
Het gebruik en bezit van jammers (stoorzenders) door particulieren is niet toegestaan in België.
Prepaid kaarten
Pagina's
De gebruikers van bestaande of toekomstige prepaid kaarten waarmee mobiele elektronische-communicatiediensten kunnen worden gebruikt (telefoneren, op het internet gaan, sms’en versturen, enz.) moeten geïdentificeerd worden. Het gaat hier om een van de antiterreurmaatregelen die de regering heeft vastgesteld. Je kunt je identificeren op het ogenblik van de aankoop van de prepaid kaart (bijvoorbeeld in een verkooppunt) of later (bijvoorbeeld als je de prepaid kaart koopt in een verkooppunt dat niet de mogelijkheid heeft om je te identificeren). In dat geval moet je je later identificeren via de website van de operator. Jouw operator zal je inlichten over de identificatiemethode(s) die hij aanbiedt.
Distributie
Pagina's
De postzendingen worden thuis of postliggend besteld. Het postliggend bestellen gebeurt tegen betaling, met uitzondering van blindenschrift en de ermee gelijkgestelde postzendingen.
Gezondheid / Milieu
Pagina's
De controle van de norm voor zendmasten valt uitsluitend onder de bevoegdheid van de gewesten; elke gewest heeft een administratie aangewezen om deze controle uit te voeren.
Noodnummers en nooddiensten
Pagina's
De telecomoperator moet u gratis laten bellen en faxen naar de noodnummers 100, 101 en 112. Hij moet ook ervoor zorgen dat uw plaats vanwaar u belt wordt doorgegeven aan de hulpdiensten. Indien u de internetlijn gebruikt om te bellen via nomadische diensten (een telefoonnummer dat u overal ter wereld kunt gebruiken) of diensten zoals Skype, hebt u niet altijd toegang tot nummers voor nooddiensten zoals 100, 101 of 112. Ga na hoe dat zit bij uw dienstenaanbieder.
Kwaliteit
Pagina's
Dienen alle aanbieders van postdiensten te voldoen aan een aantal minimale verplichtingen, waaronder: de naleving van de essentiële eisen. Dit zijn voorwaarden die worden opgelegd om met name de vertrouwelijkheid van de brievenpost, de bescherming van de data, de bescherming van het milieu enz., te vrijwaren. het verbod om, met kennis van zaken, zendingen te vervoeren of te distribueren die uitwendige opschriften dragen die duidelijk in strijd zijn met de goede zeden of de openbare orde; een interne klachtenprocedure organiseren die op een eenvoudige, transparante en niet te dure wijze een billijke en snelle behandeling van klachten mogelijk maakt; informatie verschaffen aan de gebruikers en het personeel over de beroepsmogelijkheid bij de Ombudsdienst voor de postsector en het aanduiden van een persoon die bevoegd is voor de betrekkingen met de Ombudsdienst voor de postsector; personen belast met de verdeling van de geadresseerde postzendingen identificeerbaar maken voor de bevolking en ervoor zorgen dat de postzendingen, met uitzondering van de kranten, een herkenningsteken dragen aan de hand waarvan de aanbieder van de dienst die deze zending heeft behandeld, kan worden bepaald.
Controles / Storingen
Pagina's
Radiostoringen kunnen de goede werking van zend- en/of ontvangtoestellen hinderen en onmogelijk maken. Binnen het BIPT is de NCS (Nationale dienst voor de controle op het spectrum) belast met het "toezicht op de radiogolven". Storingen kunnen telefonisch, per post, fax of e-mail gemeld worden. Storingen op telefoontoestellen dienen in eerste instantie gemeld te worden bij uw telefoonoperator.
Postale punten
Pagina's
Hoe kan ik de dichtstbijzijnde brievenbus vinden en het laatste uur van lichting?
Vorige pagina
1
2
3
4
...
48
49
50
51
(pagination.current)
52
53
54
Volgende pagina »
Naar boven